Sprzedaż przez internet raportowana do fiskusa. O co chodzi?

Nowe przepisy to efekt wdrożenia przez Polskę unijnej dyrektywy DAC7 której celem jest m.in. uszczelnienie systemów podatkowych i ograniczenie szarej strefy w handlu internetowym. Państwa członkowskie miały obowiązek wdrożenia DAC7 do 31 grudnia 2022 r., tak aby możliwe było stosowanie przepisów dyrektywy DAC7 od 1 stycznia 2023 r. Polska ma więc w tej sprawie spore opóźnienie. Nasze przepisy (czyli ustawa o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw) zostały przyjęte 23 maja br. i – jak już wspomnieliśmy, poza kilkoma wyjątkami, wchodzą w życie 1 lipca br.

ZOBACZ kanał Dziennik.pl na WhatsAppie

Reklama
Reklama

Raporty o sprzedawcach przekazywane do fiskusa. Co będą zawierać?

Platformy pośredniczące w handlu przez internet (zarówno strony internetowe, jak i aplikacje mobilne) będą miały obowiązek przekazywania do Krajowej Administracji Skarbowej raportów na temat podmiotów realizujących różne transakcje za ich pośrednictwem (sprzedaż, najem itp.). Raporty zawierać mają m.in.:

  • dane identyfikujące operatora platformy,
  • dane identyfikujące sprzedawcę podlegającego raportowaniu,
  • informacje dotyczące dokonywanych transakcji (w tym np. informacje dotyczące udostępnianych nieruchomości; dane identyfikacyjne dotyczące rachunku finansowego, na które wpłacane jest wynagrodzenie;wartość łącznego wynagrodzenia wypłaconego lub uznanego w każdym kwartale okresu sprawozdawczego; liczbę transakcji z tytułu których wynagrodzenie zostało wypłacone lub uznane).

Czy wszyscy sprzedający przez internet zostaną objęci raportami?

Platformy e-commerce nie będą musiały raportować o każdej transakcji i każdym sprzedającym. Z raportów będą wyłączeni drobni sprzedawcy, którzy w ciągu roku dokonają mniej niż 30 transakcji, a ich łączne wynagrodzenie z tego tytułu nie przekroczy 2 tys. euro.

W raportach nie będą też ujmowane:

  • podmioty rządowe,
  • podmioty notowane na giełdzie,
  • firmy prowadzące profesjonalną działalność hotelarską które za pośrednictwem platform internetowych zawarły ponad 2 tys. transakcji najmu w ciągu roku.

Pierwsze raporty zostaną wysłane do fiskusa w 2025 r. i obejmą dwa okresy sprawozdawcze - rok 2023 oraz 2024.

Które platformy będą wysyłać raporty do fikusa?

W ustawie czytamy, że obowiązkiem sprawozdawczym zostaną objęte platformy umożliwiające użytkownikom dokonywanie płatnych transakcji obejmujących:

  • udostępnienie nieruchomości, ich części, w tym pomieszczeń przynależnych, lub udziału w nieruchomościach;
  • usługi świadczone osobiście obejmujące pracę wykonywaną w trybie zadaniowym lub czasowym przez osobę fizyczną działającą niezależnie albo na rzecz lub w imieniu podmiotu, wykonywaną na żądanie użytkownika online lub fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy;
  • sprzedaż towarów;
  • udostępnienie środka transportu.

Operatorem platformy w rozumieniu ustawy nie jest podmiot, który dokonuje z wykorzystaniem platformy transakcji wyłącznie we własnym imieniu i na własną rzecz (np.sklep internetowy).