Prezesi nie koncentrują się już wyłącznie na wybranych wyzwaniach, ale chcą zmian w wielu obszarach rynkowych. I są gotowi ponieść większe ryzyko - tak wskazuje badanie CEO Study "Przedsiębiorstwo Przyszłości" instytutu IBM for Business Value. Są też świadomi, że zmiany w przedsiębiorstwie decydują o sukcesie rynkowym firmy.

Reklama

Od 2006 r. wzrosła liczba menedżerów pomyślnie zarządzających zmianami. Przed dwoma laty było ich 57 proc., dziś jest 61 proc. Jednocześnie 60 proc. przedstawicieli kadry zarządzającej deklaruje brak lub ograniczone sukcesy w przeszłości we wprowadzaniu zmiany (zmiana z 12 do 19 proc.). Najlepiej radzą sobie rynkowi liderzy, którzy lepiej niż konkurencja zarządzają zmianą.

Nowy typ klienta

Z badania wynika również, że 75 proc. prezesów pozytywnie ocenia wciąż rosnące wymagania klientów. Widzą w nich szansę wyróżnienia się na rynku. "Dyrektorzy generalni i prezesi, którzy wykazują zdolność do zarządzania dużymi zmianami, wiedzą, że docierając do nowej kategorii klientów i zmieniając model biznesowy, mogą pokonać konkurencję" - zaznacza Wojciech Pytel, dyrektor działu IBM Global Business Services.

Menedżerowie koncentrują wysiłki przede wszystkim na rozwoju nowych zdolności operacyjnych, zwiększonej przejrzystości działania oraz adresowaniu potrzeb do klientów. Klientów coraz bardziej wymagających, zainteresowanych każdym typem informacji o produktach. Którzy są jednocześnie mocno zaangażowani w rozpowszechnianie wiedzy i poglądów na temat danego produktu w Internecie czy poprzez telefon komórkowy. Badani przewidują, że w ciągu najbliższych trzech lat zwiększą o 22 proc. inwestycje mające na celu zaspokojenie oczekiwań nowej grupy klientów. Jeszcze więcej zamierzają zainwestować liderzy rynkowi - aż 36 proc.

Globalnie i aktywnie

Jako ścieżkę rozwoju wiodące firmy coraz częściej wybierają globalną integrację. Większość prezesów zmierza do niej, zmieniając model biznesowy własnego przedsiębiorstwa.

Reklama

Firmy globalne skupiają się m.in. na aktywnym wejściu na nowe rynki, zmianie w łączeniu umiejętności, wiedzy i aktywów, nawiązywaniu partnerstwa na szeroką skalę, wzroście poprzez fuzję i przejęcia oraz tworzeniu organizacji wielokulturowych. Z kolei firmy lokalne stawiają przede wszystkim na obronę obecnych rynków, utrzymanie na stałym poziomie umiejętności, wiedzy i aktywów, lokalne marki i produkty oraz robienie wszystkich operacji w ramach własnej organizacji.

Prawie wszyscy badani prezesi wprowadzają zmiany w obszarze modelu biznesowego. Ponad 40 proc. firm przyjmuje model opierający się o współpracę z zewnętrznymi partnerami. Z kolei 20 proc. przedsiębiorstw wybiera najtrudniejszy typ transformacji: redefiniuje swoje rynki, przenosi działalność do innych branż, które samo kreuje.

Społecznie odpowiedzialni

Nowoczesne to także społecznie zaangażowane przedsiębiorstwo. Świetnie rozumieją to menedżerowie. W ciągu najbliższych trzech lat zamierzają o 25 proc. zwiększyć inwestycje w obszarze CSR (corporate social responsibility). Większość (68 proc.) postrzega społeczną odpowiedzialność biznesu nie jako koszt, ale szansę na rynku. Szansę na zdobycie nowych klientów, którzy będą oceniali jakość produktu nie tylko ze względu na jego fizyczne atrybuty. Zwrócą też uwagę na proces jego powstawania, bezpieczeństwo, zgodność z wymogami ekologicznymi i zasadami społecznej odpowiedzialności biznesu. Ankietowani menedżerowie przyznali również, że reputacja związana z CSR ułatwia przyciąganie pracowników i zachęca ich do pozostania w firmie. Pozwala również pracodawcom utrzymać udziały w rynku.