Bon energetyczny 2024 to jednorazowe świadczenie, które ma na celu złagodzenie wzrostu cen energii elektrycznej dla najuboższych gospodarstw domowych. Będzie ono wypłacane w II połowie 2024 roku. Zasady przyznawania i wypłaty bonu energetycznego są określone w ustawie z 23 maja 2024 roku o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego, opublikowanej w Dzienniku Ustaw z 12 czerwca 2024 roku pod poz. 859.

Reklama

Obserwuj kanał Dziennik.pl na WhatsAppie

Kto może się starać o bon energetyczny?

Aby się ubiegać o bon energetyczny, należy spełnić kryteria dochodowe:

  • 2500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym,
  • 1700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.

Wysokość bonu energetycznego zależy od liczby osób w gospodarstwie. Jednak nawet jeśli dane gospodarstwo przekroczy powyższe kryterium dochodowe, otrzyma bon energetyczny obliczony zgodnie z zasadą "złotówka za złotówkę". Oznacza to, że każda złotówka przekraczająca określone limity dochodowe zmniejszy wartość bonu energetycznego o jedną złotówkę. Innymi słowy, wartość bonu zostanie pomniejszona o kwotę przekroczenia kryterium dochodowego. Minimalna kwota bonu energetycznego wyniesie 20 zł; jeśli obliczona wartość bonu będzie niższa, nie zostanie on wypłacony.

Wysokość bonu energetycznego

Wysokość bonu energetycznego uzależniona jest od liczby osób w gospodarstwie domowym oraz rodzaju ogrzewania:

  • Gospodarstwa jednoosobowe: 300 zł,
  • Gospodarstwa dwu- lub trzyosobowe: 400 zł,
  • Gospodarstwa cztero- lub pięcioosobowe: 500 zł,
  • Gospodarstwa sześcio- lub więcej osób: 600 zł.

Dodatkowo,gospodarstwa domowe, w których do ogrzewania wykorzystywana jest energia elektryczna, otrzymają bon w podwyższonej kwocie:

  • Gospodarstwa jedno- i dwuosobowe: 600 zł,
  • Gospodarstwa trzyosobowe: 700 zł,
  • Gospodarstwa cztero- lub pięcioosobowe: 800 zł,
  • Gospodarstwa sześcio- lub więcej osób: 1200 zł.

Wniosek o bon energetyczny 2024

Wniosek o bon energetyczny 2024 trzeba złożyć w urzędzie gminy między 1 sierpnia a 30 września 2024 roku. Wnioski złożone po tej dacie nie będą rozpatrywane. Gmina ma 60 dni na rozpatrzenie tego wniosku. Wypłata pieniędzy w ramach bonu energetycznego planowana jest jeszcze w 2024 roku oraz na początku 2025 roku.

Warto mieć na uwadze, że już po przyznaniu przez gminę bonu energetycznego, wnioskodawca może jednorazowo wystąpić do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o korektę wysokości przyznanego bonu energetycznego w terminie 14 dni od dnia otrzymania tego bonu.

Jak uzyskać bon energetyczny?

Aby otrzymać bon energetyczny, należy złożyć wniosek w gminie (wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy) właściwej ze względu na miejsce zamieszkania. Wnioski będzie można składać od 1 sierpnia do 30 września 2024 roku:

  • w formie papierowej w urzędzie gminy,
  • online na stronie internetowej gminy lub platformie ePUAP,
  • za pomocą aplikacji mObywatel.
Reklama

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, wniosek o przyznanie świadczenia można złożyć na piśmie w formie papierowej lub elektronicznej. W przypadku składania wniosku papierowego należy go własnoręcznie podpisać i osobiście dostarczyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta odpowiedniego dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy. Możliwe jest również wysłanie wniosku pocztą, co według Art. 3 pkt 3 Ustawy o bonie energetycznym oznacza jego złożenie w placówce pocztowej operatora pocztowego lub w placówce firmy doręczającej korespondencję na terenie państw członkowskich Unii Europejskiej, co jest równoznaczne z dostarczeniem go odpowiednim władzom lokalnym. W przypadku składania wniosku elektronicznego musi on być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.

Jak złożyć wniosek o bon energetyczny przy użyciu ePUAP w 2024 roku?

  • Przygotuj plik PDF, który chcesz podpisać.
  • Kliknij przycisk "Podpisz" lub "Sprawdź dokument PDF".
  • Dodaj plik PDF z dysku lokalnego – kliknij "Wybierz dokument z dysku" lub przeciągnij plik myszką.
  • Po prawidłowym dodaniu dokumentu, kliknij przycisk "Podpisz".
  • Kiedy otworzy się strona profilu zaufanego, zaloguj się na swoje konto (jeśli twój profil zaufany został założony przez bankowość elektroniczną, wybierz logotyp swojego banku przy logowaniu).
  • Kliknij "Podpisz podpisem zaufanym" i postępuj zgodnie z instrukcjami na ekranie.
  • Wskaż miejsce, gdzie chcesz umieścić stempel (graficzne odwzorowanie twojego podpisu).
  • System wygeneruje nowy plik PDF z twoim podpisem.
  • Kliknij "Pobierz", aby zapisać podpisany dokument PDF na dysku lokalnym.

Co musi zawierać wniosek o bon energetyczny?

Wniosek o przyznanie bonu energetycznego musi zawierać:

  • dane wnioskodawcy: imię (imiona) i nazwisko, adres zamieszkania lub pobytu, numer PESEL (jeśli został nadany), serię i numer dokumentu tożsamości (dla osób bez numeru PESEL), obywatelstwo, adres e-mail (jeśli wyraża zgodę), numer telefonu (jeśli wyraża zgodę),
  • informacje dotyczące dochodów wnioskodawcy,
  • informację o głównym źródle ogrzewania gospodarstwa domowego, jeśli jest to główne źródło ogrzewania,
  • numer rachunku bankowego oraz imię i nazwisko właściciela rachunku, na który ma zostać przekazana kwota bonu energetycznego, jeśli wnioskodawca wybiera tę formę wypłaty,
  • dane potrzebne do ustalenia i weryfikacji dochodów wnioskodawcy,
  • dane i informacje dotyczące członków gospodarstwa domowego wnioskodawcy, jeśli jest to gospodarstwo wieloosobowe,
  • oświadczenie o zgodności z prawdą podanych we wniosku informacji.

Bon energetyczny a podatek dochodowy

Zgodnie z art. 52jc ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (znanej jako ustawa o PIT), bon energetyczny jest zwolniony z opodatkowania.