Ważne dokumenty od ZUS-u dostaniesz pocztą
Do końca lutego 2024 roku w skrzynkach pocztowych milionów Polaków znajdą się listy z ZUS-u, a w nich dokumenty niezbędne do rozliczenia rocznego z urzędem skarbowym. Przesyłki te otrzymają osoby, które w 2023 roku pobierały świadczenia z ZUS-u.
Jakie dokumenty prześle ZUS świadczeniobiorcom?
Świadczeniobiorcy otrzymają od ZUS-u deklaracje PIT-11, PIT-11A oraz PIT-40A.
Kto otrzyma deklaracje z ZUS-u?
Deklarację PIT-11 z ZUS-u otrzymają te osoby, które w poprzednim roku pobierały zasiłek po zmarłym lub alimenty. PIT-11A trafi z kolei do osób, które pobierały wówczas zasiłek macierzyński, opiekuńczy, chorobowy lub świadczenie rehabilitacyjne. PIT-40A trafi do emerytów i rencistów, jeżeli ich rozliczenie wynosi 0 zł lub wykazano nadpłatę.
Co zrobić z dokumentami z ZUS-u?
Otrzymane dokumenty są niezbędne do rocznego rozliczenia podatkowego. W przypadku emerytów i rencistów, którzy otrzymają PIT-40A – na tym ich rola się kończy, ponieważ urząd skarbowy rozliczy ich samodzielnie i nie muszą niczego składać.
Z kolei w przypadku PIT-11 i PIT-11A podatnicy muszą zdecydować sami, jak będzie wyglądało ich rozliczenie. Mogą skorzystać z usługi e-PIT, w której już 15 lutego pojawią się deklaracje roczne do wysłania lub uzupełnienia. Można skorzystać z usług biur rachunkowych, aby rozliczeniem zajął się specjalista. Dokumenty można również wypełnić samodzielnie i złożyć je w urzędzie skarbowym.