Drugi kwartał z rzędu zanotowaliśmy rok do roku spadek liczby i wartości kredytów na samochody. W okresie od 1 kwietnia do 30 czerwca br. banki, które odpowiedziały na ankietę Open Finance i Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, udzieliły prawie 27 tys. pożyczek na łączną wartość 1,19 mld złotych.

To prawie 17 proc. mniej ilościowo i 7,5 proc. mniej wartościowo niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W pierwszym kwartale 2011 roku spadki wyniosły odpowiednio 7,7 i 4,1 proc. Łącznie w pierwszym półroczu 2011 roku udzielono 53,8 tys. kredytów na kwotę 2,2 mld zł.

Jedną z przyczyn spadku liczby udzielonych kredytów jest zapewne działanie Komisji Nadzoru Finansowego, która wprowadza kolejne rekomendacje mające ograniczyć nadmierne udzielanie kredytów (zarówno hipotecznych jak i konsumpcyjnych).

Ale przede wszystkim kurczenie się rynku kredytów samochodowych to efekt spadku liczby transakcji na rynku motoryzacyjnym – Polacy kupują w 2011 roku mniej aut niż w 2010.

Bezapelacyjnym liderem rynku pozostaje Getin Bank, którego udział wynosi 32,3 proc. wartościowo i 31,9 proc. ilościowo. Bank zanotował wprawdzie spadek sprzedaży (wartościowo o 7,7 proc.), ale drugi Santander Consumer Bank stracił jeszcze więcej (26,5 proc.)

Bardzo szybko rośnie za to BNP Paribas Bank, który podniósł sprzedaż o ponad 60 proc. i w ciągu roku awansował z szóstej na czwartą pozycję. Agresywnie rozpycha się też jeden z najmłodszych graczy na rynku bankowym w Polsce – Alior Bank. W ciągu roku sprzedaż wzrosła mu o 75 proc., do prawie 61 mln zł, co daje mu ósme miejsce na rynku.

Oprócz Santandera spore spadki sprzedaży zanotowały Mercedes Bank, Fiat Bank Polska oraz RCI Bank – o ponad 20 proc.

Getin jest liderem w wartości kredytów zarówno na auta nowe, jak i używane, choć jego przewaga w nowych jest dużo mniejsza. W segmencie aut używanych ma on ponad 55-proc. udział w rynku. W autach nowych udział lidera wynosi niecałe 19 proc. Drugi jeśli chodzi o sprzedaż kredytów na samochody używane jest BNP Paribas Fortis, trzeci Santander Consumer Bank, a Alior Bank plasuje się tu na czwartym miejscu.

W segmencie samochodów nowych stawka jest dużo bardziej wyrównana. Co najmniej 10-proc. udział w rynku ma sześć instytucji, a trzeci Volkswagen Bank Polska traci do Getinu tylko 3,7 p.p.

Jeśli chodzi o średnią kwotę kredytu, to jak zawsze najwyższe wartości znajdziemy w Mercedes Banku. Na rynku aut nowych jest to 101 tys. zł, w używanych zaś 89 tys. złotych. Wynika to ze specyfikacji banku, który najczęściej współpracuje z dilerami marki Mercedes, gdzie samochody kosztują dużo więcej niż np. w Fiacie czy Toyocie.