W świadomości kobiet odpowiedzialnych za planowanie domowych budżetów kryzys już minął - wynika z badań MillwardBrown SMG/KRC wykonanych dla Akademii Rodzinnych Finansów, programu edukacyjnego Providenta. Podczas kryzysu Polki radykalnie zmieniły swoje podejście do kupowania i gromadziły oszczędności. Doniesienia o poprawie sytuacji gospodarczej spowodowały jednak rezygnację z przeciwdziałania pogorszeniu sytuacji finansowej gospodarstw domowych.
Z badań przeprowadzonych dla Akademii Rodzinnych Finansów w 2010 r. wynika, że jeszcze rok temu, w obliczu kryzysu gospodarczego, Polki zapobiegały zagrożeniom dla swoich finansów. Obecnie znacznie rzadziej niż rok temu rezygnują z większych wydatków. W 2009 r. odsetek pań, które w ten sposób pilnowały stabilności finansowej swoich rodzin, wynosił aż 68 proc., podczas gdy w 2010 r. jest ich już dwukrotnie mniej (32 proc.). Wyraźnie zmniejszyła się również grupa wciąż ograniczających bieżące wydatki (54 proc. w 2010 r., wobec 66 proc. rok wcześniej).
Wprowadzenie domowych działań antykryzysowych spowodowało istotne zmniejszenie odsetka gospodarstw, które nie dysponują żadnymi oszczędnościami. W 2009 roku było ich aż 66 proc., obecnie brak oszczędności deklaruje mniej niż połowa (42 proc.). W 2010 roku 51 proc. ankietowanych odpowiedziało, że posiada oszczędności lub starało się je gromadzić.
W opinii badanych, kryzys raczej już minął, co potwierdzają odpowiedzi na pytanie o aktualną sytuację w porównaniu z 2009 r. Równo 50 proc. ankietowanych ocenia ją tak samo, jak rok wcześniej (w 2009 roku twierdziło tak 47% pań).
Akademia Rodzinnych Finansów to program edukacji finansowej Providenta, stworzony w odpowiedzi na problem niskiej świadomości finansowej Polaków. Eksperci Akademii od 4 lat prowadzą działania edukacyjne, których celem jest zmiana nawyków gospodarowania domowymi finansami. Tylko w 2010 roku ponad 1 100 osób uczestniczyło w 19 bezpłatnych warsztatach w całej Polsce. W kończącej się IV edycji Akademii uczestniczyło pięciokrotnie więcej kobiet niż w 2009 roku.