"Im wyższa jest kultura organizacyjna firmy, im bardziej profesjonalnie jest zarządzana, tym bardziej wyspecjalizowane są osoby, które zajmują się przygotowaniem takiego ogłoszenia" - mówi Iwona Rudnicka z firmy On Board PR.

Reklama

Prawidłowo przygotowane ogłoszenie rekrutacyjne powinno zawierać przede wszystkim dane firmy, do której należy wysyłać aplikacje - nazwę, logo i adres. Ważne są też odnośniki do stron www, gdzie kandydat może się dowiedzieć czegoś więcej na temat organizacji. Kolejną istotną sprawą jest opis stanowiska, na które są przyjmowane aplikacje. Powinien on zawierać zakres obowiązków, a także opis wymagań dotyczących wykształcenia kandydata, a w niektórych przypadkach także jego cech osobowościowych.

"Ogłoszenia nie powinno zawierać elementów, które kogokolwiek by dyskryminowały" - mówi Ewa Najdanow z firmy Headcount Solutions Polska. "Również każda nazwa stanowiska powinna zawierać element damski i męski - informację o poszukiwaniu sekretarki i sekretarza, dyrektora i dyrektorki" - wyjaśnia.

Ale nawet wśród profesjonalnie wyglądających ofert można spotkać ogłoszenia bez nazwy firmy. Jednak jak podkreślają specjaliści do spraw rekrutacji, nie musi to oznaczać, że nie jest to poważna propozycja.

"Nie zawsze możemy umieścić logo firmy, ponieważ często projekt jest poufny" - mówi Ewa Najdanow z firmy Headcount Solutions Polska. "Ale zachęcamy do odpowiadania na takie głoszenia" - dodaje. A poufność takiego projektu może mieć bardzo prozaiczne powody.

Reklama

"Często firma chce ukryć swoją nazwę, ponieważ poszukuje osoby na stanowisko, na którym już ktoś pracuje i nie chce, by ta osoba wiedziała o trwającej rekrutacji" - wyjaśnia Iwona Rudnicka z firmy On Board PR.

Okazuje się, że ogłoszenia zamieszczane poprzez firmy rekrutacyjne mogą być bardziej wiarygodne, niż publikowane przez samych samych pracodawców.

Reklama

"Weryfikujemy naszych klientów i pracujemy z firmami, które są wypłacalne i które są dobrym miejscem pracy dla naszych kandydatów" - zapewnia Ewa Najdanow.

Bywa i tak, że nie każde ogłoszenie oznacza, że rzeczywiście trwa rekrutacja. Może być ono tylko elementem taktyki personalnej w danym przedsiębiorstwie.

"Chodzą pogłoski, że czasami firmy dają ogłoszenia, żeby sprawdzić swoich pracowników" - wyjaśnia Ewa Najdanow. By więc nie kandydować do firmy, w której już pracujemy, warto pozyskać jak najwięcej informacji na temat samego ogłoszenia. To pozwoli uniknąć nieprzyjemności.

Co powinna zawierać profesjonalna oferta pracy?

Nazwę firmy i jej logoKrótki opis firmyOdsyłacz do stron WWWOpis stanowiskaZakres obowiązkówOpis wymagań wobec kandydataNiedyskryminujące zwroty