Na najniższych szczeblach hierarchii, także tej finansowej, znajdują się kierowcy dostawcy oraz pracownicy magazynów. Ich pensje to średnio nieco ponad 2,8 tys. zł brutto miesięcznie. Kierownik magazynu zarabia ponad 4 tys. złotych. Podobnie wynagradzani są specjaliści do spraw logistyki i importu/eksportu. Nieco mniej - niecałe 4 tysiące - zarabia specjalista do spraw transportu. Finansowo zdecydowanie odstają od reszty dwa stanowiska: szef floty samochodowej (6,4 tys. zł) i kierownik działu (7,8 tys. zł).

Reklama

Brak reguł. Nie można natomiast wskazać żadnej reguły różnicującej wysokość zarobków w województwach, mimo że różnice te są spore. W zarobkach przodują Warmia, Mazury i Pomorze. W województwach: kujawsko-pomorskim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim specjalista ds. logistyki w 2007 r. zarobił średnio ok. 5,7 tys. zł. To więcej niż w Mazowieckiem (ok. 4,9 tys. zł.). Zaskakujące jest również, że na tradycyjnie biedniejszym wschodzie kraju, w województwach: podlaskim, lubelskim, świętokrzyskim i podkarpackim - pensje są wyższe (3,9 tys. zł) niż na południowym zachodzie, w województwie dolnośląskim i opolskim (3,5 tys. zł). Nieco lepiej przedstawia się sytuacja na Śląsku, w Łódzkiem oraz na zachodzie (woj. wielkopolskie i lubuskie) - tu specjalista ds. logistyki zarobi nieco ponad 4,1 tys. zł.

Za kółkiem w dziale logistyki najlepiej zasiąść na Śląsku - kierowca dostawca zarobił tu w 2007 r. 3,6 tys. złotych brutto miesięcznie (o 1,2 tys. zł więcej niż rok wcześniej). Mazowieckie kierowcom zaoferowało zarobki rzędu 3 tys. zł. W pozostałych województwach kierowcy zarobili mniej: 2,8 tys. zł w woj. wielkopolskim, lubuskim i łódzkim, 2,7 tys. zł w Dolnośląskiem i Opolskiem, 2,5 tys. w woj. kujawsko-pomorskim, pomorskim, warmińsko-mazurskim, zachodniopomorskim oraz w Małopolsce. Stawkę zamyka wschód kraju: woj. lubelskie, Podlasie i Podkarpacie.

Trzeba nadgonić. Gdzieniegdzie pensje znacząco wzrosły w ub.r. (np. 800 zł na stanowisku kierownika działu logistyki na wschodzie kraju, 2 tys. zł na stanowisku specjalisty ds. logistyki na Kujawach, Mazurach i Pomorzu). Jak mówi Bartosz Adamczyk, specjalista ds. wynagrodzeń z Advisory Group TEST HR, jest to tendencja do nadganiania konkurencji w celu zwiększenia szans na rekrutację nowych czy zatrzymania starych pracowników. Inne województwa doganiają (a nawet czasem przeganiają) Mazowsze. Podobnie jest z firmami w zależności od ich wielkości: średnie firmy równają do dużych. Kierownik działu logistyki w małej firmie (zatrudnienie do 100 osób) zarobił w 2007 r. blisko 6 tys. zł, podczas gdy w średniej - już ponad 7,1 tys. zł (o tysiąc złotych więcej niż rok wcześniej). Największy zakres obowiązków i odpowiedzialności, ale też największe wynagrodzenie czeka na kierownika działu logistyki w dużej firmie zatrudniającej ponad 500 osób - zarabia on ponad 8,6 tys. zł. brutto.

Natomiast nie zawsze im większa firma, tym wyższe zarobki. Kierowca zarobi najwięcej w małej firmie.

Stolica nadal zdecydowanie przewyższa zarobkami inne miasta. "Szczególnie jest to widoczne na stanowiskach menedżerskich czy specjalistycznych, najmniej na poziomie pracowników szeregowych" - podkreśla Adamczyk.

Siły roboczej brak. Największy wzrost zarobków w ostatnim roku zanotowały stanowiska z dołu drabiny hierarchii i wynagrodzeń, czyli kierowcy dostawcy i magazynierzy. "Głównym powodem jest niedostatek siły roboczej. Wzrost gospodarczy spowodował spadek bezrobocia. Otwarty rynek pracy państw UE stanowi atrakcyjną alternatywę przede wszystkim dla pracowników z najniższych szczebli. To sprawia, że pracodawcy coraz trudniej o nowych ludzi. Jedną z broni w rosnącej konkurencji o pracowników między firmami jest właśnie wzrost poziomu płac" - mówi specjalista.

Zagraniczny nadal lepszy. Znacznie więcej można zarobić w firmach zagranicznych niż polskich i dotyczy to wszystkich stanowisk. "Po prawie dwóch dekadach od wprowadzenia gospodarki rynkowej poziom organizacyjny przedsiębiorstw zagranicznych wciąż jest wyższy niż rodzimego biznesu. Przedsiębiorstwa z polskim kapitałem powstały stosunkowo niedawno i brak im doświadczeń bądź płacą nadal koszty restrukturyzacji - tłumaczy Bartosz Adamczyk. Kierowca w firmie zagranicznej zarobi ponad 200 zł więcej niż jego kolega z firmy polskiej. W przypadku pracownika magazynu różnica ta wyniesie już ponad 500 zł, a w przypadku jego przełożonego, tj. kierownika magazynu - już 1,2 tys. zł na korzyść firm zagranicznych.

Będzie lepiej, ale niewiele. Stopa wzrostu zarobków w dziale logistyki jest podobna, jak w innych branżach. Wpisuje się w ogólną tendencję rynkową. A jakie są prognozy?

"Trudno o prognozy przy dynamicznych zmianach w gospodarce, szczególnie przy dużym wzroście. Jeśli gospodarka nie zwolni tempa, o pracę będzie coraz łatwiej. Co do płac, w 2008 r. nie możemy spodziewać się już takich wzrostów, jak w poprzednich dwóch latach. Tym niemniej w najbliższych latach zarobki w dziale logistyki powinny rosnąć w tempie 7-8 proc. rocznie w przypadku menedżerów i specjalistów i około 10 proc. w przypadku pracowników szeregowych" - zapowiada ekspert.

Zarobki w dziale logistyki (średnia, w złotych brutto)

StanowiskoKierownik działu logistykiSzef floty samochodowejSpecjalista ds. logistykiSpecjalista ds. importu / eksportuSpecjalista ds. transportuKierownik magazynuPracownik magazynuKierowca–dostawca 2006 r.74416048396439723645410923142400 2007 r.78516431414540923963428428172851

W zależności od pochodzenia firmy (średnia, w złotych brutto)

StanowiskoSpecjalista ds. importu / eksportuKierownik magazynuPracownik magazynuKierowca–dostawca Firmy polskie3827321323352606 Firmy zagraniczne4154449828972872

W zależności od wielkości firmy (średnia, w złotych brutto)

Reklama
StanowiskoKierownik działu logistykiSpecjalista ds. logistykiSpecjalista ds. importu / eksportuKierownik magazynuPracownik magazynuKierowca–dostawca Firmy zatrudniające do 100 osób598840024618329724432986 Firmy zatrudniające od 100 do 500 osób71194006b.d.393024222452 Firmy zatrudniające powyżej 500 osób8682b.d.4552477630932911

Źródło: Advisory Group „TEST” HR, w 2007 r.