Ulga dla pracujących seniorów. Na czym polega?
Tak zwana ulga dla pracujących seniorów to ulga, z której można skorzystać w ciągu roku podatkowego lub w rozliczeniu rocznym PIT.
Dzięki zastosowaniu ulgi pracująca osoba uprawniona do emerytury może skorzystać ze zwolnienia od podatku do kwoty 85 528 zł wynagrodzenia rocznie. Jeżeli pracownik-senior zarabia miesięcznie brutto taką sumę, że mieści się w limicie 85 528 zł, jego wynagrodzenie jest zwolnione z podatku dochodowego.
Kogo obejmuje ulga dla pracujących seniorów?
Z ulgi dla pracujących seniorów mogą skorzystać osoby, które osiągnęły wiek emerytalny, ale mimo to nie pobierają świadczenia i są aktywne zawodowo, czyli tym samym opłacają składki ZUS. Ponadto osoba taka musi mieć przychód uzyskany po ukończeniu wieku uprawniającego do emerytury.
W związku z powyższym są to kobiety powyżej 60. roku życia oraz mężczyźni, którzy ukończyli 65. rok życia, niepobierający emerytury lub renty rodzinnej z KRUS, ZUS, z mundurowych systemów ubezpieczeń i świadczeń pieniężnych w związku ze zwolnieniem ze służby stałej funkcjonariusza służby mundurowej oraz uposażenia, które przysługuje sędziemu w stanie spoczynku bądź uposażenia rodzinnego.
Ulga przysługuje osobom uzyskującym przychody między innymi z umowy o pracę, umowy zlecenie i działalności gospodarczej oraz przedsiębiorstwa w spadku.
Zwolnienie z podatku dochodowego dla pracujących seniorów nie przysługuje, gdy ich przychody pochodzą z praw autorskich, umów o dzieło, zasiłków z ubezpieczenia społecznego (z wyjątkiem macierzyńskiego) lub pobór podatków z nich jest zaniechany.
Ile wynosi ulga dla pracujących seniorów?
Ulga PIT-0 dla pracujących seniorów dotyczy przychodu nieprzekraczającego 85 528 zł w ciągu roku podatkowego. Jeżeli wskazany próg zostanie przekroczony, wówczas do dochodów, które podlegają opodatkowaniu według skali podatkowej, stosuje się kwotę wolną od podatku wynoszącą 30 000 zł.
Stosowanie ulgi w trakcie roku
Ulgę dla pracujących seniorów ostatecznie rozlicza się w zeznaniu rocznym, jednak można ją zastosować także w trakcie roku.
W przypadku osób, które pracują na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenie z firmą, należy złożyć do pracodawcy/zleceniodawcy odpowiednie oświadczenie. Nie ma jednego określonego wzoru takiego dokumentu. Powinno ono mieć formę pisemną i informować o tym, że pracownik spełnia warunki do skorzystania z ulgi. W tego rodzaju oświadczeniu konieczne jest również dodanie klauzuli traktującej o tym, że składający jest świadomy odpowiedzialności karnej z tytułu złożenia fałszywego oświadczenia.
Jeżeli w ciągu roku pracujący senior straci prawo do stosowania ulgi, na przykład przez rozpoczęcie pobierania emerytury, wówczas musi niezwłocznie poinformować o tym pracodawcę/zleceniodawcę, który najpóźniej od następnego miesiąca przestanie ją stosować w przypadku pracownika/zleceniobiorcy.