Nowe kary za brak OC dla rolników

Od 1 lipca 2024 roku rolnicy mogą spodziewać się rekordowych kar, w przypadku jeśli prowadzą ciągniki i inne pojazdy, na które nie mają wykupionego OC, czyli ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Od tej daty bowiem wzrosła pensja minimalna, która związana jest z obliczaniem wysokości kar. Czego można się spodziewać?

ZOBACZ kanał Dziennik.pl na WhatsAppie

Reklama

Od lipca za brak OC zapłacą znacznie więcej wszyscy kierowcy. Rolnik więc może otrzymać karę za niewykupienie ubezpieczenia ciągników, pojazdów, lecz także samochodu osobowego, motocykla czy samochodu ciężarowego. Każda z nich jest rekordowo wysoka.

Reklama

Ile wyniesie kara za brak OC dla rolnika?

Rolnik, który nie ubezpieczy swoich pojazdów (ciągników czy przyczep), zapłacić może nawet 1430 zł. Wszystko zależy od tego, o jakim okresie i pojeździe mechanicznym mowa. Jeśli chodzi bowiem o ubezpieczenie samochodów osobowych, kary mogą wynieść nawet 8600 zł, a samochodów ciężarowych – do 12 900 zł. W przypadku przyczep i ciągników rolnik zapłaci:

  • 290 zł, jeżeli spóźnił się z wykupieniem OC do 3 dni;
  • 720 zł, jeżeli nie posiada OC do 14 dni;
  • 1430 zł, jeżeli nie wykupił OC przez czas dłuższy niż 14 dni.

Kiedy rolnik musi opłacać OC?

Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe także dla rolników, którzy poruszają się ciągnikami, ciągnikami z przyczepami lub maszynami rolniczymi. Na ciągniki i przyczepy konieczne jest wykupienie OC na 12 miesięcy w roku. W przypadku maszyn wolnobieżnych, na przykład kombajnów, można opłacić je czasowo, na przykład tylko na czas, kiedy są używane.OC jest konieczne nawet w przypadku niezarejestrowanych maszyn, jeśli rolnik porusza się nimi po drogach publicznych.

Kto może skontrolować brak OC u rolnika?

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny kontroluje, czy jest spełniany obowiązek opłacania OC, oraz nakłada kary i egzekwuje jej opłacenie. Ponadto rolników może skontrolować także policja, straż graniczna, organy uprawnione do kontroli ruchu drogowego, Inspekcja Transportu Drogowego, organy celne, organy zajmujące się rejestracją pojazdów lub też Inspekcja Ochrony Środowiska. W przypadku nieważnego OC przekazują oni te informacje do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, który na tej podstawie przeprowadza kontrolę w ciągu 14 dni.