Na początku stycznia spółka PKP Intercity poinformowała, że od 11 stycznia zaczyna obowiązywać nowy cennik biletów. Ceny bazowe biletów jednorazowych w pociągach Pendolino wzrastają średnio o 17,8 proc., w pociągach EIC o 17,4 proc., a w pociągach TLK/IC średnio o 11,8 proc. Zapowiedzianą podwyżkę cen biletów uzasadniono wzrostem cen prądu.

Reklama

Posłanka Paulina Matysiak podczas konferencji w Sejmie prezentowała projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, który wprowadza zerową stawkę VAT na bilety kolejowe, zamiast obecnego 8-proc. VAT na bilety. - Dzisiaj ten projekt składamy jako Lewica - poinformowała. - To jest prosty, krótki projekt zerowego VAT-u na bilety pasażerskich przewozach kolejowych - dodała i podkreślała, że nie dotyczy on tylko pociągów Intercity, ale również kolei regionalnych.

Przykład Finlandii

- To jest rozwiązanie, które jest możliwe teraz. Jest możliwe do wprowadzenia w myśl unijnych przepisów. Nie potrzebujemy na to żadnej zgody - mówiła Matysiak i przypomniała, że takie rozwiązanie wprowadziła u siebie Finlandia.

Reklama

Wiceszefowa klubu Lewicy Magdalena Biejat wskazywała, że uchwalenie ustawy poprawi sytuację podróżujących koleją Polaków. - Apelujemy do rządu, żeby przestał zajmować się głupotami, żeby przestał zrzucać na siebie nawzajem winę albo wymyślać rozwiązania, które są nieskuteczne i wprowadził to rozwiązanie, które już zostało przetestowane, które poprawi sytuację, bo wiemy, że poprawiło ją w Finlandii - podkreślała.

Poseł Wiesław Szczepański skierował pytania do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka i wicepremiera, szefa MAP Jacka Sasina, jakie składniki cenowe wchodzą w koszt jednego kilometra, które pokonuje pociąg, ile jest w tym cen energii, ile kosztów związanych z wynajęciem nieruchomości, jakie są składniki wynagrodzeń pracowników.

"Limit zerowych stawek VAT"

Reklama

Rzecznik rządu Piotr Müller był podczas środowej konferencji pytany, dlaczego VAT na bilety PKP SA wynosi 8 proc. Wskazał, że "jest określony limit zerowych stawek VAT, które może wprowadzić każdy kraj UE".

Jak poinformował, jeżeli ten limit zostaje przekroczony, to trzeba zrezygnować z innych zerowych stawek VAT-owskich. - To jest zawsze dylemat, w którym obszarze państwo UE chce zerować stawki VAT-owskie. Dlatego np. zdecydowaliśmy się na zerowy VAT na żywność, bo on jest kluczowy dla nas, a nie na inne rozwiązania - powiedział rzecznik.

Premier Mateusz Morawiecki na wtorkowej konferencji prasowej zapowiedział, że ws. cen biletów kolejowych w najbliższych dniach będzie rozmawiał z kierownictwem Ministerstwa Infrastruktury. - Na pewno na tym poziomie, na jakim dzisiaj ceny są (ceny biletów kolejowych), one nie pozostaną - zapewnił szef rządu.

W ubiegłym tygodniu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przekazał, że "w tym roku w ramach umowy PSC (umowa na świadczenie usług publicznych) PKP Intercity otrzyma 1 mld 290 mln i dodatkowo 575 mln z budżetu". Dodał, że łącznie będzie to niemal 1,9 mld zł. - To spowodowało, że podwyżka biletów nie wynosi 53 proc., a 11,8 proc. w pociągach, gdzie przejazd jest dotowany, czyli w TLK/IC. Z kolei pociągi komercyjne (Pendolino i ekspresowe) mają zwyżkę cen biletów na poziomie inflacji - podkreślił wówczas szef resortu infrastruktury.

Grzegorz Bruszewski