Berlin i Madryt będą "lobbować na rzez zwiększenia potencjału połączeń z Półwyspem Iberyjskim, aby wzmocnić jego wkład w bezpieczeństwo dostaw (gazu) dla całej UE" - głosi wstępny plan niemiecko-hiszpańskiej współpracy w tej sprawie.

Reklama

Budowa MidCat

"Zbudowanie wystarczająco dużego i przystosowanego do (przesyłu) wodoru gazociągu przez Pireneje do 2025 roku ma kolosalne znaczenie dla osiągnięcia naprawdę silnego rynku energii w UE, przyspieszenia zielonej transformacji i wzmocnienia strategicznej autonomii UE" - napisano w dokumencie, który cytuje Reuters.

Reklama

Przeciwny budowie gazociągu jest prezydent Francji Emmanuel Macron.

Szczytu hiszpańsko-niemiecki

W La Corunie podczas szczytu hiszpańsko-niemieckiego z udziałem szefów rządów obu państw, premier Pedro Sanchez i kanclerz Olaf Scholz omówili w środę zagadnienia dotyczące energetyki, m.in. linii gazowej MidCat.

W trakcie spotkania szef rządu Niemiec poparł ideę budowy trzeciego gazociągu przez Pireneje, tzw. MidCat, łączącego Hiszpanię z Francją.

Reklama

Popieramy w sposób otwarty budowę tego połączenia gazowego - powiedział Scholz cytowany przez hiszpańskie media, które przypomniały, że wobec tego przedsięwzięcia dystansują się władze Francji.

Tarcza przeciwlotnicza

Tymczasem według części mediów hiszpańskich tematem rozmów Sancheza z Scholzem mogła być również kwestia budowy europejskiej tarczy obrony przeciwlotniczej. Wprawdzie w środę po południu zaprzeczyło temu biuro prasowe rządu Hiszpanii, ale rozgłośnia Cadena Ser ujawniła, że Berlin prowadził w ostatnim czasie rozmowy na ten temat z Madrytem.

Stołeczne radio przypomniało, że informację na temat “rozmów w tej sprawie na niższym szczeblu” potwierdziła już na antenie tej rozgłośni niemiecka ambasador w Hiszpanii Maria Margarete Gosse.

Gazociąg zawieszony

Pirenejski gazociąg MidCat (Midi-Catalunya), prowadzący z hiszpańskiej Katalonii do le Midi, jak nazywana jest południowa Francja, został po raz pierwszy uruchomiony w 2013 roku, ale w 2019 roku zawieszono go ze względów ekologicznych i ekonomicznych.

Dwa mniejsze rurociągi, które istnieją już między Hiszpanią a Francją, są według Macrona niewykorzystane nawet kilka miesięcy po rozpoczęciu wojny w Ukrainie.

Wodór przyszłości

Dla Niemiec MidCat byłby ważny nie tylko z powodu transportu gazu, ale także - w przyszłości - zielonego wodoru, który mógłby płynąć do niemieckich zakładów przemysłowych - napisał "Handelsblatt".

Od czasu inwazji Rosji na Ukrainę Niemcy szukają alternatywy dla rosyjskiego gazu i stąd zainteresowanie rurociągiem pirenejskim, który może "wnieść ogromny wkład w złagodzenie sytuacji w zakresie dostaw" zdaniem Scholza.

Autor: Marcin Zatyka