Resort skarbu przesłał komisarz do spraw konkurencji Neelie Kroes zapewnienie, że akceptuje jej propozycję ratowania przemysłu stoczniowego. Ale z zastrzzeżeniem, że stocznie powinny kontynuować budowanie statków.

Komisja Europejska oczekiwała odpowiedzi polskiego rządu, czy zgadza się na rozwiązanie, które polega na sprzedaży majątku trwałego, spłacie długów i likwidacji stoczni, co - jej zdaniem - daje szansę na zachowanie miejsc pracy w zakładach, jakie powstaną w ich miejsce.

Reklama

KE grozi, że w przypadku braku zgody polskiego rządu, podejmie decyzję o zwrocie pomocy publicznej przyznanej stoczniom Szczecin i Gdynia po wejściu Polski do UE w 2004 roku, co oznacza ich upadłość.

"Podejmujemy wszelkie starania, aby zbywany majątek stoczniowy mógł być zagospodarowany w taki sposób, aby na terenie zakładów istniała możliwość prowadzenia działalności stoczniowej. Tego typu deklaracje prześlemy pani komisarz Neelie Kroes" - wyjaśnił wiceminister skarbu Zdzisław Gawlik.

Reklama

>>> Przeczytaj o ultimatum Komisji Europejskiej

Polski rząd dopuszcza też prowadzenie innego rodzaju działalności gospodarczej na terenie stoczni. "Złożone we wrześniu przez inwestorów w Komisji Europejskiej plany restrukturyzacji stoczni zakładały uruchomienie pewnych rodzajów działalności, a także oceniały, że pewna część nieruchomości jest zbędna" - wyjaśnił wiceminister.

Związkowcy z upadających zakładów z rezerwą podchodzą do planów restrukturyzacji. W opinii przewodniczącego "Solidarności" Stoczni Gdynia Dariusza Adamskiego ważne jest, w jaki sposób będzie odbywać się sprzedaż majątku. Jego zdaniem, najlepszy byłby inwestor, który odtworzyłby produkcje statków.

Reklama

Związkowcy ze Stoczni Szczecińskiej Nowa po raz kolejny powtórzyli, że nie wyrażają zgody na "wyprzedaż majątku, puszczenie ludzi na bruk i likwidację stoczni". Jak mówi przewodniczący stoczniowej "Solidarności" Krzysztof Fidura, realizacja propozycji komisarz Kroes to bardzo głęboka ingerencja w polski przemysł stoczniowy.

Jedynie stocznia w Gdańsku może czuć się trochę bezpieczniej, bo została już sprywatyzowana i otrzymała mniejszą pomoc z budżetu państwa. Komisarz Kroes domaga się jednak przesłania jak najszybciej osobnego planu restrukturyzacji dla tego zakładu.