Chiński potentat rozmawia na temat partnerstwa strategicznego z hiszpańską firmą FagorMastercook - dowiedział się nieoficjalnie DGP. Chodzi o wspólne zakupy surowców i dystrybuowanie urządzeń. W grę wchodzi budowa centrum dystrybucyjnego oraz uruchomienie produkcji w Polsce. Według naszych informacji finalizacja rozmów może nastąpić jeszcze w tym roku. FagorMastercook i Haier odmówiły komentarza w tej sprawie.

Zdaniem ekspertów to nie przypadek, że Haier zainteresował się FagorMastercookiem. Zelmer został już kupiony przez firmę Bosch w ubiegłym roku. Amica, po tym jak w 2010 r. sprzedała fabryki pralek i lodówek firmie Samsung, deklaruje, że sprzedaż kuchenek będzie prowadziła pod własną marką bez wsparcia inwestora. Poza tym posiada w Polsce już tylko jeden zakład. To może być za mało dla chińskiego koncernu, który zamierza osiągnąć pozycję czołowego gracza na całym rynku AGD, a nie tylko w wybranej kategorii.

A FagorMastercook ma wiele atutów, chociażby bardzo zróżnicowaną produkcję. Wytwarza w Polsce pralki, zmywarki, lodówki i kuchnie. Do tego jego fabryki są zlokalizowane w okolicy Wrocławia, skąd blisko na rynki zachodnie - tłumaczy Wojciech Konecki, dyrektor generalny CECED Polska, zrzeszenia producentów AGD.

Według innych analityków branżowych FagorMastercook już od co najmniej kilku miesięcy jest wskazywany obok Candy i Gorenje jako firma, która może być zmuszona do znalezienia partnera strategicznego. FagorMastercook należy do hiszpańskiej Grupy Fagor, której kryzys panujący w tej części Europy nie oszczędził. Na polskim rynku firma również nieco straciła, czego dowodem jest ubiegłoroczny spadek udziału w rynku w porównaniu z rokiem 2011. Pod względem ilościowym udział zmniejszył się z 10,8 proc. do 9,4 proc., a wartościowo z 8,5 proc. do 7,4 proc.

Firma zapewnia jednak, że udało jej się zwiększyć przychody w ubiegłym roku o 2,5 proc. W 2011 r. były one szacowane na 900 mln zł. Zwiększył się również wynik operacyjny o 5,1 proc. w stosunku do 2011 r. Odnotowaliśmy wzrosty w szczególnie interesujących nas kategoriach, takich jak pralki ładowane od góry oraz piekarniki z wyższego segmentu rynkowego, dzięki czemu poprawiliśmy marżę oraz rentowność – dodaje Ireneusz Bartnikowski, prezes zarządu FagorMastercooka.

Zdaniem analityków nawiązanie współpracy między producentami mogłoby być pierwszym krokiem do przejęcia FagorMastercooka przez Haiera. I to nie tylko w Polsce, lecz także w Europie. Szczególnie że Haier chce walczyć o pozycję czołowego gracza na Starym Kontynencie, a bez własnej produkcji w regionie jest to raczej niemożliwe. O planach europejskiej ekspansji firmy świadczyć może uruchomienie w 2010 r. w Paryżu siedziby głównej, a w roku ubiegłym oddziału w Warszawie. Poza tym chińskiego Haiera stać na rozwój przez przejęcia. W 2011 r. obroty firmy sięgnęły 23,3 mld dol., a w 2012 r. – 25,8 mld dol.

Zapewne do działania w tym kierunku firmę zachęcają sukcesy, które odnosi jeden z jego azjatyckich rywali – koreański Samsung. Po tym jak przejął on od Amiki fabryki we Wronkach, sukcesywnie umacnia swoją pozycję w Polsce. W ubiegłym roku udało mu się zwiększyć udziały ilościowe w rynku z 4,1 do 5,6 proc., a wartościowe z 6 proc. do 8,5 proc.