Wczoraj PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty na pierwszy etap budowy Kolei Dużych Prędkości mającej połączyć Wrocław i Poznań z Łodzią oraz Warszawą.
Zwycięskie konsorcjum firm projektowych w ciągu 27 miesięcy od podpisania umowy wykona pełną dokumentację potrzebną do rozpisania przetargu na wykonawcę 450 km szybkiej linii kolejowej.
Początek prac zaplanowano na 2014 rok. Pociągi pojadą nową trasą w 2020 roku, ale jej pierwszy odcinek ruszy już w 2018 roku. Szacunkowa wartość całego projektu, czyli budowa i zakup 35 pociągów rozwijających prędkość nawet 360 km/godz., to nawet 26 mld zł. Studium wykonalności odpowie m.in. na pytanie, którędy powinna przebiegać linia i kto zajmie się jej budową.
Na razie jednak PKP PLK nie panują nad modernizacją istniejących linii kolejowych. DGP dotarł do dokumentu, z którego wynika, że kolejarze będą prosić Ministerstwo Infrastruktury o zmianę przepisów bezpiczeństwa na kolei.
Powód – spółka remontująca od trzech lat tory z Warszawy do Gdyni zorientowała się, że modernizowana linia nie spełnia polskich norm.
>>> Czytaj więcej: Będzie nowy plan szybkiej kolei w Polsce
p