Nasz tekst pt. "Bariery ochronne blokują budowę autostrad” wywołał burzę. W ubiegły czwartek napisaliśmy o roszczeniach projektantów i wykonawców dróg, które mogą podnieść koszty budowy nawet 1 tys. km nowych tras. Nie da się także wykluczyć, że w związku z roszczeniami niektóre z nich mogą się opóźnić. Jak wynika z wewnętrznej opinii Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, taki los może spotkać np. ponad 60-km trasę S8 z Piotrkowa Trybunalskiego do Rawy Mazowieckiej. Roszczenia firm dotyczą wzrostu kosztów budowy z powodu zmiany parametrów barier chroniących samochody przed wypadnięciem z drogi w razie wypadku. Generalna Dyrekcja szacuje, że żądania tylko projektantów dwóch odcinków autostrady A2 z Łodzi do Warszawy mogą wynosić nawet 100 mln zł.

Zamieszanie to efekt wygaśnięcia z końcem 2009 roku aprobat technicznych, które pozwalały firmom na produkowanie i handel barierami ochronnymi. Od stycznia 2010 r. Ministerstwo Infrastruktury nie wydało odpowiednich rozporządzeń na podstawie unijnej normy. Resort zapewnia jednak, że opanował już sytuację.

Więcej informacji: Rząd zapewnia: Nic nie blokuje drogowych inwestycji