Kto musi płacić za wywóz śmieci?

Przypomnijmy, opłatę za wywóz śmieci musi wnosić każdy właściciel nieruchomości na której powstają odpady komunalne. Deklarację śmieciową ma obowiązek wypełnić właściciel nieruchomości, ale także współwłaściciel, użytkownik wieczysty oraz jednostki organizacyjne lub osoby posiadające nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu. Dokument należy złożyć w ciągu 14 dni od zamieszkania w danej nieruchomości lub od momentu powstania odpadów komunalnych (jeżeli nieruchomość nie jest zamieszkana). Kwestię opłat za wywóz odpadów reguluje Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

ZOBACZ kanał Dziennik.pl na WhatsAppie

Reklama

Kto ustanawia wysokość opłat za śmieci?

Reklama

Nie ma jednolitej taryfy za wywóz odpadów. O stawkach opłat decydują urzędy miasta i urzędy gmin. Użytkownik poznaje wysokość opłat po przesłaniu deklaracji. W przypadku nieruchomości zamieszkałych opłata jest zazwyczaj iloczynem stawki ustalonej przez radę gminy oraz wybranego przez gminę wskaźnika. Najczęściej jest to liczba mieszkańców danej nieruchomości, ilość zużytej wody lub powierzchnia lokalu.

Niższe kwoty wywozu odpadów za kompostowniki

Zgodnie z Ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach obniżka opłat przysługuje m.in. właścicielom jednorodzinnych budynków mieszkalnych, którzy korzystają z przydomowych kompostowników. Zgodnie z artykułem 6k ust. 4a ustawy: "Rada gminy, w drodze uchwały, zwalnia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym (…)". Warto również pamiętać, że obniżka opłat związana z tym kryterium jest obowiązkowa, natomiast o poziomie obniżki decyduje rada gminy.

Obniżka opłaty za śmieci powiązana z dochodem

Kolejne kryterium nie jest obowiązkowe i zależy wyłącznie od uznania – oraz możliwości finansowych – danej gminy. Ten zapis również pojawił się w ustawie i dotyczy możliwości "zwolnienia w całości lub w części" z opłaty za wywóz odpadów komunalnych właścicieli nieruchomości, których "dochód nie przekracza kwoty uprawniającej do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej". Decyzja o wdrożeniu programu osłonowego jest wprowadzana poprzez uchwałę rady gminy.

Niższe opłaty za odpady komunalne dla rodzin wielodzietnych?

Ta kategoria właścicieli nieruchomości również może zostać objęta programem osłonowym. Decyzja – podobnie jak w przypadku kryterium dochodowego – zależ tylko i wyłącznie od decyzji rady gminy lub urzędu miasta. Wiele gmin decyduje się na wprowadzenie obniżek opłat za odpady w przypadku rodzin posiadających Kartę Dużej Rodziny. Obniżka dla tego kryterium ma zazwyczaj formę częściowego zwolnienia z opłaty. W niektórych miastach i gminach stosuje się rozwiązanie w formie zasiłku celowego, który pokrywa część opłaty. Takie rozwiązanie przyjęto m.in. w Warszawie.

Niższe stawki dla seniorów?

Jednym z najczęściej stosowanych kryteriów jest również obniżka opłaty ze względu na wiek właściciela nieruchomości. Z niższych stawek opłat za wywóz odpadów komunalnych korzystają najczęściej seniorzy w wieku powyżej 65 lat. Obniżka może zostać także przyznana osobie z niepełnosprawnością lub seniorowi samodzielnie prowadzącemu gospodarstwo domowe. Przypomnijmy, również w tym przypadku obniżki nie są obowiązkowe, o niższej niż standardowa stawce decyduje zawsze rada gminy.