Jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej przysługuje osobom, które doznały trwałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu. Odszkodowanie może również dotyczyć członków rodziny osoby zmarłej takich jak małżonek, dzieci, wnuki, rodzeństwo i inne dzieci przyjęte na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem pełnoletności, w tym w ramach rodziny zastępczej, rodzice osoby zmarłej.
Jak złożyć wniosek?
Wniosek należy złożyć za pośrednictwem płatnika składek. Osoby, które prowadzących działalność pozarolniczą lub w przypadku likwidacji zakładu pracy, wniosek mogą złożyć osobiście w ZUS-ie lub przez pełnomocnika, albo drogą pocztową. Decyzja jest wydawana w ciągu 14 dni od złożenia wniosku.
Czy można się odwołać od decyzji?
Od decyzji przysługuje odwołanie. Trzeba to zrobić drogą pisemną lub ustną za pomocą ZUS. Protokół dostarczyć do sądu okręgowego – sądu pracy i ubezpieczeń społecznych. Odwołać może się w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji. Postępowanie odwoławcze jest bezpłatne.