Shein oskarżone "mroczne praktyki”. Skarga do KE
Organizacje konsumenckie z 21 krajów złożyły formalną skargę do władz Unii Europejskiej przeciwko chińskiej firmie fast fashion Shein, oskarżając ją o stosowanie "mrocznych praktyk”. Zarzuty obejmują "zawstydzanie” klientów, by kupowali więcej, niż mogą sobie pozwolić.
Europejskie Centrum Konsumenckie (BEUC) przedstawiło Komisji Europejskiej 29-stronicowy dokument, w którym cytuje liczne przykłady "mrocznych wzorców”, czyli zwodniczych technik mających na celu zachęcanie do zakupów. Wśród nich wymieniono:
- rzekome fałszywe liczniki czasu odliczające do końca promocji,
- wiadomości o niskim stanie magazynowym,
- uporczywe praktyki nakłaniania do zakupu,
- tworzenie poczucia strachu przed przegapieniem okazji,
- wymuszoną rejestrację na stronie lub w aplikacji.
BEUC twierdzi również, że Shein stosuje tak zwane "confirm shaming”, które sprawia, że konsument czuje się źle, jeśli nie kupi danego produktu.
Shein odrzucił te oskarżenia, twierdząc, że BEUC nie chce spotkać się z firmą, aby omówić te kwestie. "Ta niechęć do zaangażowania jest niezwykle rozczarowująca, zwłaszcza w świetle rosnącej popularności Shein wśród europejskich konsumentów” – skomentowała firma.
W ramach formalnej skargi, grupa rzeczników praw konsumentów domaga się od UE zmuszenia Shein do ujawnienia danych potwierdzających twierdzenia używane w ich marketingu, takie jak "niski stan magazynowy” oraz liczniki czasu do zakończenia wyprzedaży.
BEUC zarzuca Shein "nieuczciwe praktyki handlowe”, które według nich "prowadzą do poważnych szkodliwych konsekwencji dla konsumentów i społeczeństwa w ogóle". Organizacja wskazuje na szafy pełne rzadko używanych ubrań oraz metody produkcji, które mogą wykorzystywać chemikalia szkodliwe dla środowiska. Shein jest również oskarżany o promowanie nawyków zakupowych, które zwiększają problemy środowiskowe i społeczne.
Toksyczne ubrania
"Z jednej strony, promują nadmierne wydatki i powodują straty ekonomiczne dla konsumentów. Z drugiej strony, pobudzają nadmierną konsumpcję odzieży, która często zawiera również szkodliwe chemikalia, przez co wprowadzają w błąd i pozbawiają konsumentów siły w ich dążeniach do zielonej transformacji. Ostatecznie, te praktyki napędzają problemy środowiskowe i społeczne spowodowane przez przemysł fast fashion” – stwierdziła organizacja w swoim zgłoszeniu.
BEUC zaznaczyło, że jeśli Shein nie będzie w stanie dostarczyć danych potwierdzających swoje twierdzenia dotyczące wyprzedaży odliczających czas i poziomów zapasów, firma powinna zostać zmuszona do zaprzestania tych komunikatów w UE. Grupa wyraziła również obawy dotyczące "wprowadzania do obiegu w Europie niebezpiecznych produktów, które mogą nie spełniać norm UE dotyczących tkanin i akcesoriów”.
Skarga ta pojawia się cztery miesiące po tym, jak Komisja Europejska oraz sieć organów ochrony konsumentów w UE, znana jako Sieć Współpracy w Zakresie Ochrony Konsumentów (CPC), rozpoczęły dochodzenie w sprawie zgodności Shein z europejskimi przepisami konsumenckimi.
Shein narusza prawo?
W ubiegłym tygodniu UE i sieć CPC poinformowały Shein, że narusza prawo UE w wielu obszarach, w tym poprzez stosowanie fałszywych zniżek, "presję sprzedaży" i "wprowadzające w błąd etykiety produktów”, które sugerowały, że produkt oferuje coś specjalnego, podczas gdy w rzeczywistości dana cecha była wymagana przez prawo. Organy te wezwały Shein do przestrzegania europejskich przepisów dotyczących ochrony konsumentów i ostrzegły firmę, że może zostać ukarana grzywną, jeśli nie zajmie się obawami UE.
Odpowiedź sklepu na zarzuty
„Europejscy konsumenci mogliby odnieść znaczące korzyści, gdyby Europejska Organizacja Konsumentów (BEUC) zgodziła się na spotkanie z nami, podczas którego moglibyśmy wyjaśnić realizowane operacje oraz w transparentny i otwarty sposób omówić wszystkie ich obawy. Niestety, w ostatnich latach wszystkie nasze próby nawiązania dialogu z BEUC zostały odrzucone" -poiformowało nas biuro prasowe SHEIN.
"Obecnie prowadzimy konstruktywną współpracę z krajowymi organami ochrony konsumentów oraz Komisją Europejską, demonstrując nasze zaangażowanie w przestrzeganie przepisów UE. Kontynuujemy ten dialog, aby rozwiać wszelkie obawy. Jesteśmy gotowi na nawiązanie podobnej współpracy z BEUC, jeżeli zdecyduje się odpowiedzieć na nasze zaproszenie. Brak chęci do podjęcia rozmów ze strony BEUC jest dla nas bardzo rozczarowujący, szczególnie w kontekście rosnącej popularności SHEIN wśród europejskich konsumentów. Doceniają oni wartość, różnorodność i przystępność cenową naszej platformy, zwłaszcza w czasach wzmożonej troski o domowe budżety” - dodano.