Szef rządu wskazał, że koleje dużych prędkości mają połączyć wszystkie wielkie miasta w Polsce.

Tusk: Najnowocześniejsze lotnisko w Europie

Premier podał że "powstanie lotnisko w Baranowie" i "będzie to najnowocześniejsze lotnisko w Europie".

Reklama

Dodał, że będzie połączone nie tylko koleją dużych prędkości, ale być połączone również autostradą i podjęto decyzję o rozbudowie o trzeci i czwarty pas autostrady między Warszawą a Łodzią.

Samo lotnisko centralne w Baranowie ma być gotowe w 2032 roku.

Tusk: Polska stanie się jednym wielkim megalopolis

Do tej pory CPK kosztowało 2 miliardy 700 milionów złotych- stwierdził premier. Dodał, że nowy projekt dotyczący CPK "będzie trójskokiem w nowoczesną komunikację", a także "strukturę państwa polskiego".

Ten projekt musi uwzględniać ten skarb, jakim jest polska regionalna i model decentralizacji. W naszym projekcie koleje nie będą budowane od nowa, by się łączyć w Baranowie - podkreślił Tusk.

Wyjaśnił, że zmiany proponowane przez rząd mają oznaczać mniejszą liczbę wywłaszczeń, "zwłaszcza w związku ze zmianą modelu kolejowego".

Polska stanie się jednym wielkim megalopolis, co oznacza, że w ten projekt nowoczesnej komunikacji będą włączone wszystkie wielkie miasta w Polsce - oznajmił szef rządu. Wytłumaczył, że Warszawa i większe miasta Polski mają być połączone koleją dużych prędkości, natomiast podróż między stolicą a Poznaniem czy Wrocławiem ma trwać nie dłużej niż 100 minut.

Projekt #Polska100Minut będzie dotyczył na początku kilku, a potem wielu innych dużych polskich miast. Mniej więcej w 100 minut będziemy mogli dojechać z Warszawy do Katowic, Krakowa, Wrocławia, Poznania i Gdańska - mówił Tusk.

Początkiem budowy nowej sieci kolejowej będzie tzw. Y, czyli linia kolei dużych prędkości, łącząca Warszawę z Łodzią, a następnie w okolicy Sieradza rozgałęziająca się w kierunku Poznania i Wrocławia.

Tusk: Pilna modernizacja Okęcia

Premier podał również, że lotnisko na Okęciu ma zostać pilnie zmodernizowane.

Zapowiedział, że rząd będzie wspierał rozwój lotnisk regionalnych. Z kolei lotnisko w Modlinie zostanie rozbudowane i zmodernizowane pod kątem tanich linii lotniczych, zyska też połączenie kolejowe z Warszawą.

Tusk: Plany odnośnie Polskich Linii Lotniczych LOT

Poinformował, że kolejnym elementem planu są Polskie Linie Lotnicze LOT.

Bardzo zależy nam, aby LOT stał się jedną z największych firm lotniczych. Oczywiście gigantów nie przegoni, ale możemy myśleć, że choć LOT nie przegoni Lufthansy, to jednak może być firmą tego rzędu. To oznacza konieczność uzupełnienia floty do ponad 130 samolotów – powiedział szef rządu.

Tusk zwrócił się do wiceministra funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Macieja Laska z prośbą o szczegóły "w ambitnym planie".

W ambitnym planie do 2032 roku 135 samolotów, z czego ok. 31 samolotów szerokokadłubowych – powiedział Maciej Lasek.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak przekazał natomiast, że od 1 lipca spółka Centralny Port Komunikacyjny wraca do resortu infrastruktury.

Przyszłość CPK i "urealnienie" projektu

O tym, że do końca czerwca zaprezentowana zostanie przyszłość polskich przedsięwzięć kolejowych oraz lotniczych, w tym Centralnego Portu Komunikacyjnego, premier Donald Tusk mówił na początku miesiąca. Wszyscy zainteresowani poznają nasze plany i to w szczegółach, w detalach (...), tak żebyście państwo zobaczyli wszystko jak pod mikroskopem, jaka przyszłość czeka tę inwestycję - zapowiadał wówczas szef rządu.

Podsekretarz stanu w KPRM Agnieszka Rucińska przekazała w środę rano, że premier Donald Tusk, wraz z innymi przedstawicielami rządu, wystąpią na konferencji prasowej, na której zakomunikują decyzję ws. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek, pytany w poniedziałek przez dziennikarzy o przyszłość CPK podkreślał, że rząd nie rezygnuje z projektu, ale go urealnia.

Wszystkie kluczowe procesy nie zostały zatrzymane, dalej optymalizujemy projekt części lotniskowej, czyli budowy lotniska. Optymalizujemy część kolejową, czyli absolutnie nie można powiedzieć, że rezygnujemy z tego projektu, my go tylko urealniamy – mówił.

Doprecyzował, że "urealnienie" projektu CPK ma dotyczyć m.in. liczby pasażerów, przebiegu tras i kolejności realizacji poszczególnych tras kolejowych. Przekazał, że nowej koncepcji można się spodziewać "na dniach".

Realny termin

Pod koniec kwietnia br. Polskie Port Lotnicze podały, że realnym terminem, kiedy CPK zacznie funkcjonować, jest 2035 r. Oceniły, że podawana przez poprzednie władze data 2028 r. "była myśleniem życzeniowym".

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma zostać wybudowany Port Lotniczy, który w pierwszym etapie byłby w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.

W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwiłyby przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK zaplanowano Airport City, w skład którego weszłyby m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.

Spółka CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, jest zaliczona do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.