Jak poinformował PKN Orlen, spółka otrzymała informację z Sądu Rejonowego dla Łodzi-Śródmieścia o złożeniu przez akcjonariuszy byłej Grupy Lotos pozwu o stwierdzenie nieważności uchwały nr 3, podjętej na Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniu Grupy Lotos z 20 lipca 2022 roku w sprawie połączenia Lotosu z PKN Orlen, podwyższenia kapitału zakładowego PKN Orlen oraz zgody na proponowane zmiany statutu PKN Orlen. Wraz z pozwem złożono roszczenie ewentualne o uchylenie tejże uchwały.

W czasie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Lotosu 20 lipca za uchwałą ws. połączenia z PKN Orlen oddano 98,89 proc. czyli 150 784 838 głosów, głosów przeciwko oddano 706 659, a wstrzymujących się było 985 494.

"Bezzasadny pozew"

W ocenie OPKN Orlen pozew jest bezzasadny. Wszystkie działania PKN Orlen, w tym proces połączenia z Grupą Lotos, realizowane są w oparciu i poszanowaniu przepisów prawa krajowego i międzynarodowego. W związku z tym nie ma żadnych podstaw do podważania wiarygodności i transparentności zrealizowanego procesu połączenia - poinformował Orlen. Przypomniano, że fuzja została również niemal jednomyślnie zaakceptowana przez akcjonariuszy PKN Orlen.

Reklama

Jak podkreśliła spółka, przejęcie Lotosu ma wymiar wyłącznie biznesowy, a synergie, które zostały uwolnione w momencie finalizacji połączenia, przyniosą konkretne i wymierne korzyści dla obu spółek, ich klientów, akcjonariuszy i pracowników. Jak zaznaczył też Orlen, w związku z finalizacją fuzji Moody’s Investors Service podniósł rating spółki do historycznie wysokiego poziomu Baa1, co pokazuje, że budowa silnej firmy multienergetycznej to biznesowo słuszny kierunek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Włączenie aktywów Grupy Lotos w struktury Grupy Orlen, posiadającej rozbudowany segment petrochemiczny, a także strategiczna współpraca z Saudi Aramco, jest wielką szansą rozwojową nie tylko dla gdańskiego zakładu, ale również dla całego Pomorza - ocenia płocki koncern. Jak zauważył, nieodłącznym elementem wejścia Saudi Aramco do Polski jako partnera przy fuzji są porozumienia dotyczące wspólnych projektów w obszarze petrochemii oraz badań i rozwoju, wspierające długofalowy rozwój technologiczny gdańskiej rafinerii.

Według Orlenu, jego marka jest też najbardziej rozpoznawalna wśród wszystkich operatorów stacji paliw w Polsce. Według badań IRCenter z 2021 r. spontaniczna rozpoznawalność marki Orlen jest na bardzo wysokim poziomie ponad 90 proc., a markę Lotos kojarzy spontanicznie 46 proc. badanych - podał Orlen.