Bloomberg opisuje jak działają rosyjskie tankowce. Wyłączane zostają systemy pokładowe do informujące o lokalizacji - podała izraelska firma konsultingowa Windward Ltd., która specjalizuje się w analizie ryzyka morskiego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i zdjęć satelitarnych.
Według firmy Windward, która przeprowadziła badania na zlecenie Bloomberga, takie działania miały miejsce głównie w wyłącznej strefie ekonomicznej Rosji. Zaangażowane w tę działalność statki powiązane są z dużymi i małymi korporacjami oraz międzynarodowymi firmami żeglugowymi.
AIS - system automatycznej identyfikacji
Statki muszą posiadać włączony system automatycznej identyfikacji (AIS) kiedy przebywają na morzu. Wyłączenie systemu może być spowodowane chęcią uniknięcia konsekwencji sankcji - podaje Bloomberg.
Nie ma powodu, dla którego mieliby mieć wyłączony system AIS - powiedział Gur Sender, kierownik programowy firmy Windward
Zbadanie, czy statek jest zaangażowany w oszukańcze praktyki żeglugowe związane z określonymi reżimami, ma kluczowe znaczenie dla ochrony firmy przed kontaktami z podmiotami objętymi sankcjami - dodał.