"Wprowadzenie tego typu regulacji spowoduje radykalne ograniczenie działalności przewoźników kolejowych. Typowy sposób operowania większości przewoźników kolejowych polega na zapewnianiu maszynistom noclegów w hotelach po zakończeniu pracy, w lokalizacjach oddalonych nieraz o setki kilometrów od miejsca zamieszkania. Brak możliwości nocowania maszynistów (i innych pracowników kolei) w hotelach spowoduje na dużą skalę brak możliwości świadczenia usług transportu kolejowego. Zrzeszeni w ZNPK przewoźnicy wyrażają najwyższy niepokój tą informacją i zwrócili się do ZNPK z prośbą o podjęcie pilnej interwencji w przedmiotowej sprawie" - przytacza treść interwencyjnego pisma Rynek Kolejowy.
Bezpieczeństwo energetyczne kraju zagrożone?
Kolejarze podkreślają, że zachowanie zdolności prowadzenia operacji kolejowych jest kluczowe dla bezpieczeństwa energetycznego kraju, jak również dla wielu innych sektorów gospodarki. "Mając na względzie powyższe, uprzejmie prosimy o organizację, w trybie pilnym, spotkania z organizacjami kolejowymi oraz o udzielenie informacji na temat planowanych przez rząd działań" - podsumowuje ZNPK.
- Zakaz nocowania maszynistów w hotelach to katastrofa dla kolei. ZNPK stoi na stanowisku, że pracownicy sektora kolejowego muszą być wyłączeni spod działania regulacji o pełnym zamknięciu hoteli. Przyjęcie regulacji obejmującej maszynistów (i innych pracowników sektora kolejowego) spowoduje wstrzymanie operacji kolejowych na masową skalę - komentuje dla Rynku Kolejowego sekretarz Związku Michał Litwin.
- Bezpieczeństwo kraju, w tym bezpieczeństwo energetyczne - szczególnie w sezonie zimowym, ale również sanitarne wymaga, by pociągi operowały w sposób niezakłócony. Każdy pociąg (z jednym maszynistą) może być dość łatwo zastąpiony przez kilkadziesiąt samochodów ciężarowych (z kilkudziesięcioma kierowcami), a zatem, w ujęciu globalnym, na skutek obowiązywania zakazu może wzrosnąć liczba potencjalnie ryzykownych interakcji generowana przez sektor transportu - dodaje.
Prośba o wyłączenie pracowników kolei spod regulacji
- Postanowiliśmy wystąpić do Ministerstwa Infrastruktury z prośbą o jednoznaczne wyłączenie pracowników sektora kolejowego (maszynistów, ale też m.in. ustawiaczy, rewidentów, pracowników utrzymania, etc.) spod regulacji - kontynuuje Litwin.
- Zapewnienie pracownikom kolejowym możliwości spędzania noclegów w hotelu jest fundamentalnym warunkiem możliwości prowadzenia dużej części operacji kolejowych, a to z kolei jest podstawą do zachowania gospodarki w możliwie niepogorszonym stanie, szczególnie w czasie tak ciężkiego kryzysu, jak ten, którego doświadczamy. Wierzymy, że podobnie jak w czasie pierwszej fali epidemii, uda się wypracować rozsądne mechanizmy, które umożliwią funkcjonowanie sektora kolejowego - podsumowuje.