Przygotowujemy się do tego, żeby zareagować sankcjami, jeśli administracja amerykańska odrzuci rękę, którą wyciągnęły Francja i Unia Europejska - powiedział Le Maire.
Stosowanie taryf nie leży w interesie Wielkiej Brytanii, UE ani Stanów Zjednoczonych - oświadczył z kolei rzecznik brytyjskiego ministerstwa handlu. Wielka Brytania, za pośrednictwem UE, oczekuje potwierdzenia od WTO (Światowej Organizacji Handlu), że w pełni zastosowaliśmy się do orzeczeń WTO dotyczących wsparcia dla Airbusa i nie powinna podlegać taryfom - oznajmił.
Związek włoskich rolników Coldiretti przekazał, że amerykańskie cła na produkty z Unii Europejskiej uderzą we włoskie produkty rolne o wartości ok. 500 mln euro rocznie. Teraz konieczne jest rozpoczęcie negocjacji (z USA) na szczeblu europejskim i krajowym - powiedział w oświadczeniu przewodniczący związku Ettore Prandini. Dodał, że "dobre relacje" między prezydentem USA Donaldem Trumpem a włoskim premierem Giuseppe'em Conte są ku temu "pozytywną przesłanką".
Z kolei związek zawodowy hiszpańskich rolników poinformował, że amerykańskie cła na produkty z UE obejmą hiszpańskie produkty rolne warte ok. 1 mld euro rocznie. "To absolutnie niesprawiedliwe i nieproporcjonalne, że społeczność wiejska musi zapłacić za wojnę handlową z Unią Europejską, która nie ma nic wspólnego z hiszpańską wsią" - powiedział w oświadczeniu sekretarz generalny COAG Miguel Blanco.
W środę USA nałożyły 25-procentowe cła na francuskie wino, szkocką i irlandzką whisky oraz produkowane w Europie sery w odwecie za unijne subwencje dla Airbusa, ale nie objęły już nimi włoskiego wina, makaronu i oliwy z oliwek. Cła odwetowe będą obowiązywały od 18 października.
Import samolotów z UE obłożono 10-procentowym cłem. Restrykcje celne nie dotyczą części do samolotów.
Według amerykańskich władz karnymi taryfami zostały objęte "przede wszystkim produkty pochodzące z państw, które są odpowiedzialne za nielegalne subwencje dla Airbusa: Niemiec, Francji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii".
USA ogłosiły swoją decyzję zaledwie kilka godzin po uznaniu przez WTO, że subwencje unijne dla Airbusa były nielegalne i w związku ze stratami Boeinga Stany Zjednoczone mogą nałożyć na UE cła odwetowe na dobra warte 7,5 mld dolarów. Decyzja ta to kolejna odsłona ciągnącego się od kilkunastu lat sporu między koncernem Boeing i europejskimi producentami Airbusa, jednak zarządzona kara jest rekordem w 25-letniej historii WTO.