Rozpoczęła się prawna batalia o dostęp do portfeli milionów Polaków posiadających wykupione w swoich zakładach pracy grupowe ubezpieczenia na życie. Należąca do grupy VIG Polska Compensa oskarżyła lidera tego rynku – PZU Życie – o ograniczanie konkurencji i nielegalne porozumienia ze spółką PZU Pomoc. Jak doniósł wczoraj branżowy „Dziennik Ubezpieczeniowy”, złożyła w tej sprawie dwa zawiadomienia do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
– Naszym zdaniem działania PZU Życie naruszają ustawowy zakaz porozumień ograniczających konkurencję oraz zakaz nadużywania pozycji dominującej. Przez to godzą w interesy konsumentów oraz konkurencyjnych zakładów ubezpieczeń, w tym również Compensy – mówi Marek Gołębiewski, dyrektor biura zarządu Compensy. Spór toczy się o działający od marca tego roku program lojalnościowy „Klub PZU Pomoc w Życiu”. Według Compensy jego celem jest sprzedawanie za jego pośrednictwem grupowych ubezpieczeń na życie.
Tłem dla całej sprawy jest ubiegłoroczna decyzja Urzędu Zamówień Publicznych, według której w urzędach czy spółkach Skarbu Państwa muszą być organizowane przetargi na ubezpieczyciela, który zaoferuje grupowe polisy dla pracowników. Dla wielu towarzystw jest to szansa, by powalczyć o kawałek tortu na rynku, który od lat tradycyjnie należy do PZU. Zdaniem Compensy przenoszenie ubezpieczonych do klubów ma chronić PZU Życie przed konsekwencjami przegranych przetargów. Przynależność do klubu nie jest już bowiem związana z miejscem zatrudnienia.
– Efektem jest to, że klienci są skazywani na ofertę PZU Życie. Natomiast konkurencyjne zakłady ubezpieczeń są w ten sposób rugowane z dużej części rynku – twierdzi Marek Gołębiewski.
Reklama
Dodatkowo Compensa zwróciła się do Urzędu Zamówień Publicznych o wydanie opinii, czy oferowanie grupowych ubezpieczeń na życie za pośrednictwem programu „Klub PZU Pomoc w Życiu” jest zgodne z prawem. O całym procederze poinformowała także Polską Izbę Ubezpieczeń.
PZU nie zgadza się z tymi oskarżeniami i podkreśla, że jej działania są zgodne z prawem. – Wydaje się, że źródłem nerwowości wśród niektórych konkurencyjnych firm jest sukces oferty „PZU Pomoc w Życiu”. Firmy te od dłuższego czasu podejmują nie do końca skuteczne wysiłki, by przekonać klientów do swojej oferty – mówi Michał Witkowski, rzecznik PZU.
Dodaje, że spółka życiowa PZU nie unika startów w przetargach i większość z nich wygrywa. Jednocześnie odmówił komentowania złożonych przez Compensę zawiadomień do UOKiK. Z informacji, które uzyskaliśmy w PZU, wynika, że do Klubu PZU Pomoc w Życiu należy już prawie 300 tys. klientów. Natomiast w PZU Życie grupowymi ubezpieczeniami pracowniczymi jest objętych ok. 6 mln Polaków.