Zaledwie 32 proc. polskich klientów ma zaufanie do firm ubezpieczeniowych – wynika z międzynarodowego badania IBM. To najniższy współczynnik ze wszystkich przebadanych nacji. Na drugim biegunie są obywatele państw azjatyckich, z których ponad 50 proc. ufa branży ubezpieczeniowej. IBM zbadał także lojalność klientów wobec towarzystw. Tu również Polacy nie wypadają najlepiej. Lojalność wobec swojego ubezpieczyciela deklaruje 46 proc. polskich klientów. Gorzej pod tym względem jest tylko w kilku państwach, np. Chinach (35 proc.) i Wielkiej Brytanii (42 proc.).
"Brak zaufania i stosunkowo niski stopień lojalności w stosunku do ubezpieczycieli w Polsce sprawiają, że ten rynek staje się coraz bardziej konkurencyjny" - ocenia Bogdan Zborowski, dyrektor sektora finansowego w IBM Polska. Raport pokazuje także, że coraz ważniejszym kanałem sprzedaży ubezpieczeń staje się internet. "Jeśli preferowany kanał jest niedostępny u danego ubezpieczyciela, może to skutkować decyzją o zmianie firmy ubezpieczającej" - podkreśla przedstawiciel IBM.
Z badania wynika, że już dla prawie połowy klientów głównym miejscem, w którym starają się oni zdobyć informację o produktach ubezpieczeniowych, jest internet. Pod tym względem sieć wyprzedziła już osobisty kontakt z agentem. IBM prognozuje, że w związku ze zmianą nawyków klientów firmy ubezpieczeniowe będą coraz częściej korzystać z mediów społecznościowych w procesie sprzedaży swoich produktów.