Na razie uregulowany stan prawny ma zaledwie 67 proc. ze 100 tys. hektarów gruntów należących do PKP S.A. Wnioski na uwłaszczenie 26 proc. czekają na rozpatrzenie, na 7 proc. wniosków jeszcze nie złożono.
Znaczne część ziemi, bo ok. 83 tys. hektarów znajduje się pod liniami kolejowymi, więc możliwość ich wykorzystania jest ograniczona. Jak powiedziała PAP Paulina Jankowska z PKP S.A., spółka będzie chciała sprzedać lub wynająć 15 tys. hektarów gruntów, a znaczną część dochodu przeznaczyć na remonty dworców kolejowych. W zeszłym roku przychody ze sprzedaży nieruchomości sięgnęły 125 mln zł.
"W latach 2010 - 2012 chcemy wydać na remonty dworców w sumie 86,5 mln zł. Tyle potrzebujemy na wkład własny, inwestycje będą współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej i budżetu państwa, pieniądze będą pochodziły między innymi ze sprzedaży i wynajmu nieruchomości" - powiedziała Jankowska.
Dodała, że w tym roku PKP S.A. przekaże aportem pozostałym spółkom Grupy PKP - czyli PKP Cargo, PKP Intercity, PKP Energetyka, PKP Informatyka, czy trójmiejska SKM - nieruchomości o wartości ok. 800 mln zł. Łączna wartość majątku wniesionego do tej pory aportem do spółek Grupy PKP to 5 mld 747 mln zł. W zeszłym roku było to 39 nieruchomości o wartości 187,2 mln zł.