Po 70. latach jedna z najpiękniejszych części naszego kraju - polski Uznam, zostaje na stałe przyłączona do polskiego Wolina. Wielki dzień dla Świnoujścia, wielki dzień dla Pomorza Zachodniego, ale też wielki dzień dla całej Polski - powiedział Brudziński w TVP Info. Jak ocenił "Pomorze Zachodnie staje się silniejsze", a "to polska racja stanu".

Reklama

Jak zaznaczył, według opozycji rozpoczęcie tej inwestycji, to żadna zasługa rządu, bo jest ona finansowana głównie ze środków UE. A cóż stało na przeszkodzie, aby ci którzy byli naszymi poprzednikami sięgnęli po te środki unijne. (...) Po te środki trzeba było się schylić, sięgnąć - podkreślił Brudziński.

Rządy PO-PSL. Padły słowa o "popaprańcach"

Europoseł był pytany o nierozpoczęcie inwestycji budowy tunelu za czasów rządów koalicji PO-PSL. W tym samy czasie miliardy wyciekały z polskiego budżetu, bo urzędnicy Donalda Tuska robili wszystko, aby służba celna i urzędy skarbowe nie pobierały należytego VAT, czy podatków od nielegalnego wlewu paliwa do Polski. (...) Więc zostawmy na boku nie tylko tych malkontentów, nieudaczników, chciałoby się powiedzieć "popaprańców", którzy przez te wszystkie lata cały czas mówili, że się nie da, że nas nie stać, że za drogo - mówił europoseł.

Reklama
Reklama

Dzisiaj zostawiając na boku te spory, złośliwości, tych rozedrganych emocjonalnie frustratów na portalach społecznościowych i tych wszystkich dziennikarzy, którzy jutro ogłoszą, że to żadna zasługa rządu PiS tylko Unii Europejskiej, fakt jest następujący - dziś maszyna rozpoczęła drążenie - podkreślił Brudziński. Jak dodał za pół roku tunel zostanie wydrążony, a w kolejnych latach mieszkańcy miasta i turyści będą mogli z niego korzystać.

Drążenie tunelu pod dnem Świny

Drążenie tunelu pod dnem Świny oficjalnie rozpoczęło się w piątek. Według świnoujskiego magistratu, tunelu łączący wyspy Uznam i Wolin będzie najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce: 1484 metry tunelu drążonego TBM (Tunnel Boring Machine – ang. maszyna drążąca tunel), natomiast z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 metrów.

Inwestorem projektu jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gulermak.

Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w ostatnim kwartale 2022 r.