Zobacz, dlaczego w wakacje źle ci się pracuje
1 Nie rób kilku rzeczy jednocześnie Wbrew pozorom wielozadaniowość nie jest efektywnym sposobem na wykonywanie pracy. Im więcej rzeczy mamy na głowie, tym gorsza jest jakość wykonanych przez nas zadań. Badania potwierdziły tę tezę. Aż 36 proc. ankietowanych stwierdziło, że zbyt duża ilość czynności wykonywanych jednocześnie, powoduje spadek efektywności ich pracy.
Shutterstock
2 Nie odkładaj na jutro, tego co musisz zrobić dziś Często w przypadku dużego natłoku obowiązków w pracy, pierwszą myślą jest odłożenie części zadań na później. Aż 29 proc. badanych przyznało, że napięty harmonogram sprawia, że ich efektywność w pracy znacząco spada. Mimo trwania okresu wakacyjnego i ogólnego rozleniwienia, powinniśmy jednak wykonywać pracę na bieżąco. Jeżeli wyjątkowo trudno jest nam zabrać się do pracy, dobrze uświadomić sobie negatywne konsekwencje niewykonania danego zadania.
Shutterstock
3 Nie daj się rozproszyć Aż 27 proc. przebadanych pracowników skarży się, że konieczność pracy w openspace jest przede wszystkim utrudnieniem w efektywnym wykonywaniu zadań. Nic dziwnego - wokół nas pracują w końcu różni ludzie, którzy często zajmują się zupełnie innymi rzeczami. Raport "Pokolenie Y w pracy - młodzi, ambitni, ale czy efektywni?" przygotowany przez TNS Polska na zlecenie Tiger Energy Drink wykazał jaki typ współpracowników jest najbardziej rozpraszający. Na pierwszym miejscu znalazł się "Pan Gaduła" - ten typ wskazała ponad połowa (53 proc.) ankietowanych. Taka osoba bez przerwy rozmawia, czy to przez telefon, czy z innymi pracownikami. Często skupia się na sprawach osobistych. Dwa kolejne miejsca zajęli "Chodzący Pytajnik", czyli osoba bez przerwy zadająca nieliczone pytania oraz "Kusiciel" - współpracownik, który przesadnie często namawia nas na papierosa, kawę i przekonuje do zrobienia sobie przerwy. Zaskakująco niewiele przebadanych uznało, że przeszkadzają im współpracownicy głośno słuchający cały dzień muzyki. Takie zachowanie rozprasza jedynie 15 proc. ankietowanych.
Shutterstock
4 Nie irytuj się na rzeczy, których nie możesz zmienić Korporacyjne procedury oraz biurokracja również nie sprzyjają efektywnej pracy. Aż 39 proc. przebadanych pracowników uznało je za największych morderców szybkiej i skutecznej pracy. Procedur nie da się obejść, dlatego najlepiej planować sobie dzień w pracy w taki sposób, żeby uwzględnić je w naszym codziennym harmonogramie. Nie ma sensu irytować się na reguły, których i tak nie jesteśmy w stanie zmienić.
Shutterstock
5 Nie szukaj wymówek Wizja zbliżającego się urlopu może sprawić, że nie będziemy w stanie skupić się na tym, co istotne tutaj i teraz. Odłożenie części zadań na później może być kuszące, gdy myślami jesteśmy już na piaszczystej plaży czy górskim szlaku. Wbrew pozorom lepiej jednak zakończyć możliwie jak najwięcej projektów przed urlopem. Jak pokazują badania, powakacyjne rozleniwienie dotyka wielu pracowników. Aż 19 proc. ankietowanych uważa, że po powrocie z urlopu działamy wolniej i znacznie trudniej jest skupić na efektywnej pracy.
Shutterstock
6 Nie rób nic bez zastanowienia Kiedy mamy wiele ważnych spraw na głowie, często stajemy się zdenerwowani i zestresowani. Stres i nerwy są uważane przez 26 proc. ankietowanych za największą przeszkodę przy efektywnej pracy. Jak sprawić, żeby mimo trudność w skupieniu, nie działać pochopnie? Przede wszystkim powinniśmy przygotować sobie sprzyjające otoczenie, zebrać potrzebne informacje, a następnie zorganizować ze współpracownikami burzę mózgów. Kolejnym krokiem jest dobre zrozumienie zaistniałej sytuacji. Następnie warto pomyśleć o alternatywnych rozwiązaniach, wstępnie sprawdzić wszystkie opcję i na koniec wybrać najlepsze rozwiązanie. Dopiero wtedy powinniśmy zacząć tworzyć szczegółowy plan działania i wprowadzenia naszych pomysłów w życie.
Shutterstock
7 Nie porównuj się do innych pracowników Ciągłe porównywanie się z współpracownikami prowadzi jedynie do niepotrzebnego zdenerwowania i zastanawiania się bez końca nad tym, w czym inni są lepsi. Zamiast spisywać w myślach niekończącą się listę wad, korzystniej będzie zacząć wyciągać wniosku z obserwacji innych osób podczas skutecznej i efektywnej pracy. Najważniejsze to uwierzyć w siebie!
Shutterstock
8 Nie wyznaczaj sobie zbyt wysokich celów Zamiast obiecywać niestworzone rzeczy pracodawcy oraz współpracownikom, zastanów się co faktycznie jesteś w stanie zrobić danego dnia. Praca pod bardzo dużą presją rzadko kiedy bywa naprawdę efektywna. Tymczasem im wyższe stawiasz sobie cele, tym łatwiej o rozczarowanie i niezadowolenie - także w oczach innych osób.
Shutterstock
9 Nie zapominaj o przerwach i odpoczynku Zmęczenie jest zdecydowanie największym wrogiem efektywnej pracy. Aż 66 proc. badanych przyznało, że to właśnie z powodu zmęczenia najczęściej nie są w stanie sprawnie pracować. Nie jesteśmy robotami, dlatego musimy pamiętać o przerwach w pracy. Chwila odpoczynku nie tylko pozwoli na nowo naładować akumulatory, ale również wpłynie na wydajność naszej pracy w ciągu kolejnych godzin.
Shutterstock