Czy pracodawcy poza sprawdzeniem CV szukają informacji o kandydatach jeszcze w innych miejscach? Zdecydowanie tak! Kiedy wysyłasz CV w odpowiedzi na ogłoszenie, najprawdopodobniej rekruter wpisze Twoje imię i nazwisko w wyszukiwarce internetowej i zacznie sprawdzać Twoje profile na portalach biznesowych i społecznościowych.
Badanie Megapanel PMI/Gemius wskazuje, że portal GoldenLine w sierpniu br. odwiedziło 2 387 384 unikalnych użytkowników, a LinkedIn - 2 209 956. Znaczną grupę z tych osób stanowią właśnie rekruterzy.
Oznacza to, że nawet, jeśli masz profesjonalne CV, ale nie dbasz o wizerunek w sieci, możesz tracić wiele ciekawych ofert pracy.
Od czego zacząć kreowanie pozycji eksperta w sieci?
Postaw na zbudowanie profesjonalnego wizerunku na portalach biznesowych takich jak GoldenLine i LinkedIn. Profil w tych serwisach jest "wirtualnym CV". Powinien być prawdziwy i spójny z informacjami, które przedstawiłeś w życiorysie.
Pamiętaj o dodaniu poniższych elementów:
● profesjonalne zdjęcie (neutralne tło, biznesowy strój, lekki uśmiech)
● podsumowanie zawodowe składające się z kilku zdań opisujących Twoje doświadczenie i cele zawodowe. Dzięki temu pracodawca szybko Cię znajdzie.
● umiejętności. Pozwolą na szybsze znalezienie Twojego profilu w wyszukiwarce kandydatów. Jest to narzędzie oferowane przez portale biznesowe do znajdywania pracowników.
● opis doświadczenia (nazwy firm, stanowisk wraz z opisem zadań)
● poziom wykształcenia i etapy odbytej edukacji
● znajomość języków obcych
Więcej informacji o tym, jak stworzyć skuteczny profil na LinkedIn znajdziesz w kompletnym przewodniku.
Powyższe informacje stanowią minimum, które powinno się znaleźć na Twoim profilu biznesowym, żebyś wzbudził zaufanie u pracodawcy. Dzięki temu nie będzie miał wątpliwości co do Twojej kandydatury.
Jak jeszcze bardziej umocnić swoją pozycję profesjonalisty w internecie?
Warto wykorzystać cały potencjał internetu do budowania swojego wizerunku jako eksperta. Pokażesz w ten sposób pracodawcy poziom swojej wiedzy oraz to, w jaki sposób komunikujesz się z innymi ludźmi.
Jak to zrobić?
Udzielaj się w grupach dyskusyjnych oraz na forach branżowych. Pamiętaj, że nic w sieci nie ginie. Podstawową i najważniejszą zasadą jest tworzenie kulturalnych i profesjonalnych wypowiedzi.
Najprostszym sposobem na pokazanie siebie jako eksperta w danej dziedzinie, jest dzielenie się wiedzą. Jeśli ktoś zada pytanie dotyczące dziedziny, na której się znasz, udziel odpowiedzi. Postaraj się podpowiedzieć rozwiązanie problemu i wyrazić swoją opinię. Ważne, by angażować się w te działania systematycznie. Dwa wpisy na jednym forum to zdecydowanie za mało.
Wykorzystaj do tego bazę grup tematycznych na wymienionych wcześniej portalach biznesowych. Dzięki temu uzupełnisz swój profil na GoldenLine i LinkedIn, a Twoje wypowiedzi będą łatwiejsze do znalezienia przez pracodawcę. Poszukaj też innych serwisów związanych bezpośrednio z Twoją branżą i udzielaj się również na nich.
Twój wizerunek uwiarygodnią także referencje od przełożonych, współpracowników i klientów. Poproś kilka osób o napisanie krótkich rekomendacji, które będą widoczne na Twoim biznesowym profilu. Gdy pracodawca je zobaczy, zyska do Ciebie jeszcze większe zaufanie.
Czy rekruterzy wykorzystują social media tylko do sprawdzania kandydatów?
Pracodawcy wykorzystują serwisy biznesowe nie tylko do sprawdzania, ale również do poszukiwania kandydatów. Wpisują w wyszukiwarki oferowane przez LinkedIn i GoldenLine swoje wymagania, a systemy generują wyniki czyli profile osób, które spełniają określone kryteria.
Jeśli pracujesz w branży, w której aktualnie panuje rynek pracownika istnieje duża szansa, że Twój profil regularnie odwiedzają rekruterzy.
Aby zwiększyć widoczność swojego konta, uzupełnij profil o najważniejsze kryteria wyszukiwania:
● nazwy stanowisk,
● lokalizację,
● poziom wykształcenia,
● znajomość języków obcych.
Wpisz również słowa kluczowe np. Sprzedaż, marketing, finanse.
Im więcej kryteriów spełnia Twój profil, tym wyżej pozycjonowany będziesz w wynikach wyszukiwania. Rekruter będzie mógł napisać do Ciebie wiadomość z ofertą pracy i zaprosić Cię do udziału w procesie rekrutacyjnym.
Jakie treści umieszczone w internecie lepiej ukryć?
Zadbaj o to, by treści prywatne zamieszczane w internecie były dostępne tylko dla znajomych. W innym wypadku możesz w bardzo szybki sposób zniszczyć swój profesjonalny wizerunek.
Niejednokrotnie rekruterzy znajdywali zdjęcia na Facebooku lub Instagramie, na których pozytywnie oceniony kandydat był na przykład wyraźnie w stanie upojenia alkoholowego. Podobne historie kończą się w jeden sposób - pracodawca odrzuca kandydata.
Jest jedna, podstawowa zasada dotycząca aktywności w internecie. Treści prywatne nie powinny dotrzeć do pracodawcy.
Pamiętaj więc o funkcji ustawień i prywatności. Ukryj profile w serwisach społecznościowych, tak, by umieszczane przez Ciebie wpisy były widoczne tylko dla znajomych. Jedynie profile biznesowe upublicznij dla wszystkich użytkowników internetu.
Dzięki budowaniu profesjonalnego wizerunku w sieci, wzmocnisz swoją pozycję w procesach rekrutacyjnych i zwiększysz szansę na znalezienie pracy. Pamiętaj o ukrywaniu treści prywatnych oraz umieszczaniu informacji zawodowych publicznie.