Propozycja zawieszenia ulgi prorodzinnej i internetowej oraz kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50 proc. i 20 proc. będą przedmiotem dalszych analiz w resorcie finansów - poinformowała w środę PAP wiceminister finansów Hanna Majszczyk.Rząd wyłączył we wtorek z projektu nowelizacji ustawy o finansach publicznych regulacje dotyczące zawieszenia ulg i preferencyjnych kosztów uzyskania przychodu. Jak wyjaśniła Majszczyk, stało się tak dlatego, że resortowi zależało na tym, by nowela została szybko uchwalona.

Reklama

"Musimy też ustalić, jakie kontrowersje są z tym związane i rozważyć nowe propozycje, które się pojawiają" - powiedziała. Nie ujawniła jednak, o jakie propozycje chodzi i od kogo one pochodzą.

W pierwotnej wersji projektu Ministerstwo Finansów proponowało, by w sytuacji, gdy dług publiczny w relacji do PKB przekroczy 55 proc., podatnicy nie mogli przez trzy kolejne lata korzystać z 50-proc. i 20-proc. kosztów uzyskania przychodu, ulgi internetowej oraz ulgi prorodzinnej.

Projekt przyjęty przez rząd przewiduje m.in., że jeśli dług publiczny w latach 2011-2013 przekroczy poziom 55 proc. PKB, tymczasowo wprowadzone zostaną kolejne podwyżki VAT (pierwsza podwyżka stawki VAT o 1 pkt proc. ma nastąpić 1 stycznia 2011 r.).

Reklama

Według rządu nowe przepisy mają przyczynić się do stabilizacji makroekonomicznej kraju i ograniczenia długu publicznego, obniżenia deficytu sektora finansów publicznych poniżej 3 proc. PKB, i długu publicznego.

Wprowadzony ma być obowiązek przekazywania wolnych środków wybranych jednostek sektora finansów publicznych w depozyt lub zarządzanie ministrowi finansów. Obowiązek ten będzie dotyczył m.in. na agencji wykonawczych, Narodowego Funduszu Zdrowia, państwowych funduszy celowych, niektórych państwowych osób prawnych czy Lasów Państwowych.

W projekcie znalazła się także tzw. wydatkowa reguła dyscyplinująca, która ma ograniczać dynamikę i ryzyko nadmiernego wzrostu wydatków budżetu państwa. Zgodnie z nią, wydatki budżetu państwa będą mogły rosnąć z roku na rok o 1 punkt procentowy ponad inflację. Reguła ma dotyczyć wydatków elastycznych, których wysokość nie została określona w ustawach, oraz nowych wydatków sztywnych (ich poziom określono w ustawach).