To pierwsze kary nałożone przez UE za złamanie DMA. Przepisy zaczęły obowiązywać w marcu 2024 roku. Ich celem jest zapewnienie uczciwej konkurencji na rynku UE.

Naruszenie przepisów przez Apple

KE poinformowała, że Apple naruszył przepisy, uniemożliwiając twórcom aplikacji reklamowanie swoich produktów poza należącym do koncernu sklepem internetowym App Store i blokując deweloperom możliwość informowania użytkowników, że mogą oni nabyć dane produkty także za pośrednictwem innych kanałów dystrybucji. Z tego powodu konsumenci stracili możliwość korzystania z alternatywnych, nierzadko tańszych ofert.

Reklama

Naruszenie przepisów przez Metę

W przypadku Mety, KE ustaliła, że firma – niezgodnie z zapisami DMA – zmuszała użytkowników do tego, żeby wybierali, czy wolą, by ich dane wykorzystywane były do celów reklamowych, czy też wolą zapłacić, żeby nie widzieć reklam. Nie zaoferowała im też innego wyboru, w tym możliwości zdecydowania o tym, jakie dane będą przekazywane firmom reklamowym.

Dodatkowe kary okresowe za zwłokę

Za naruszenie DMA na obie firmy zostały nałożone kary w wysokości 500 mln i 200 mln euro. Koncerny mają teraz 60 dni na dostosowanie się do decyzji KE. Jeśli tego nie zrobią, Komisja może zacząć naliczać dodatkowe kary okresowe za zwłokę.