Maksymalna temperatura w pracy – ile wynosi?

Kiedy za oknem jest upalnie, a w pomieszczeniu wcale nie jest chłodniej, trudno mówić o wydajnej, skutecznej pracy. Poza tym przegrzanie źle wpływa na cały organizm i jest niebezpieczne dla zdrowia. Co jednak istotne, polskie prawo do tej pory nie uregulowało kwestii maksymalnej temperatury pomieszczenia, w którym można wykonywać służbowe obowiązki.

ZOBACZ kanał Dziennik.pl na WhatsAppie

Reklama

Warunki pracy w gorące dni – będą nowe ustalenia

Już 7 maja Rada Ochrony Pracy zaleciła, by zająć się problemem zmian klimatu, które wpływają na środowisko pracy. Z roku na rok jest coraz cieplej, zwiększa się liczba upalnych dni i tropikalnych nocy, konieczne jest więc stworzenie regulacji, które byłyby do tego dostosowane.

Reklama

Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, ministra rodziny, pracy i polityki społecznej, zleciła prace przygotowawcze nad zapewnieniem pracownikom ochrony przed upałami i ustaleniem kwestii temperatury w miejscu pracy. Z informacji przekazanych przez ministerstwo wynika, że 10 lipca 2024 roku miało miejsce spotkanie, w którym udział wziął dyrektor generalny resortu Liwiusz Laski, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki, a także dyrektor Centralnego Instytutu Ochrony Pracy Wiktor M. Zawieska, na którym dyskutowano o tym, jak zapewnić zatrudnionym bezpieczne warunki pracy, gdy z nieba leje się żar.

To bardzo istotne, ponieważ praca w takich warunkach może być poważnym naruszeniem zdrowia. Co ciekawe, ustalona jest temperatura minimalna, jednak do tej pory nie pracowano nad maksymalnymi wartościami.

Jak informuje portal Prawo.pl, podczas wspomnianego spotkania eksperci sprawdzali, jak regulacje dotyczące pracy w upałach wyglądają w innych krajach. Aktualnie nie ma wspólnych przepisów ustalonych dla Unii Europejskiej, o co apeluje Europejska Konfederacja Związków Zawodowych. Jednak w poszczególnych krajach takie maksymalne wartości są już ustalane.

Praca w upały – co musi zapewnić pracodawca?

Choć maksymalna temperatura miejsca pracy nie jest wyznaczona, istnieją inne przepisy, których w trakcie upałów muszą przestrzegać pracodawcy. W związku z tym:

  • pracodawca musi zapewnić pracownikom bezpłatnie napoje – na przykład tym, którzy pracują w warunkach gorącego mikroklimatu, charakteryzującego się wartością wskaźnika obciążenia termicznego (WBGT - Wet Bulb Globe Temperature) powyżej 25 stopni Celsjusza, a także na stanowiskach pracy, na których temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28 stopni;
  • dostępne powinny być klimatyzowane pomieszczenia służące do odpoczynku pracownikom, którzy wykonują pracę w pomieszczeniach, w których temperatura stale przekracza 30 stopni z powodu procesów technologicznych;
  • okna i świetliki powinny być wyposażone w urządzenia, które wyeliminują nadmierną ilość promieni słonecznych padających na stanowisko pracy;
  • możliwe jest również wprowadzenie dodatkowych przerw w pracy, gdy warunki są szczególne.