Nowe przepisy regulacyjne zostały przyjęte w kwietniu 2021 r. przez rząd, sektor reklamowy oraz organizacje producentów zabawek (AEFJ); dotyczą produkcji i reklamowania zabawek przeznaczonych dla dzieci w wieku do 15 lat, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci do 7 lat, jako najbardziej podatnych na "utrwalanie tradycyjnych ról".

Reklama

Unikanie uprzedzeń i stereotypów

Zgodnie z nowymi regulacjami, komunikaty handlowe zabawek powinny "unikać uprzedzeń i przypisywania stereotypowych ról związanych z płcią", takich jak opieka nad dzieckiem, prace domowe czy dbanie o urodę skierowane do dziewczynek, a zawody pilota, policjanta czy żołnierza do chłopców.

Reklama

Zabawki nie powinny być prezentowane jako przeznaczone wyłącznie dla jednej płci lub drugiej i zostać pozbawione skojarzeni kolorystycznych, np. kolor różowy dla dziewczynek i niebieski dla chłopców. Oprócz tego przekazy reklamowe mają "używać języka inkluzywnego, przedstawiać pozytywne wzorce do naśladowania i stymulować zdrową, odpowiedzialną i zrównoważoną konsumpcję" - według jednego z 64 środków wymienionych w kodeksie deontologicznym. Zgodnie z porozumieniem, zabawki powinny promować "pluralistyczny, egalitarny i wolny od stereotypów wizerunek nieletnich".

Zabawa kształtująca osobowość dzieci

Reklama

Ministerstwo ds. konsumentów wielokrotnie podkreślało w prowadzonych kampaniach, że zabawa kształtuje osobowość dzieci i jest niezwykle ważna dla początkowego rozwoju człowieka, w związku z czym powinna być wolna od "stereotypów utrwalających tradycyjne role płciowe".

Z Saragossy Grażyna Opińska