Spółka Centralny Port Komunikacyjny zawarła wczoraj umowę na wykonanie projektu czterokilometrowego tunelu dalekobieżnego, który zacznie się przy dworcu Łódź Fabryczna a skończy na zachodnich obrzeżach miasta, w okolicach osiedla Retkinia. Dokumentację za ok. 60 mln zł wykona firma Metroprojekt, która przez wiele lat zajmowała się głównie projektowaniem warszawskiego metra. Firma ma 11 miesięcy na przygotowanie kompletnej dokumentacji podziemnego przejazdu wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej. Dzięki temu, według zapowiedzi spółki CPK, budowa tunelu wystartuje już za dwa lata. Podziemny przejazd będzie pierwszym fragmentem planowanej trasy „Igrek”, która m.in. pozwoli znacznie skrócić przejazd pociągiem z Warszawy czy z Łodzi do Wrocławia. Przez to, że tory ze stolicy na Dolny Śląsk nie biegną najkrótszą trasą, podróż trwa prawie cztery godziny. Po zbudowaniu szybkiej linii przystosowanej do prędkości 250 km/h potrwa dwa razy krócej.
Przygotowania do budowy tunelu dalekobieżnego są bardzo zaawansowane, bo spółka CPK mogła skorzystać z analiz, które wykonywano 10 lat temu dla łódzkiego węzła kolejowego. Na znacznie wcześniejszym etapie są za to prace przygotowawcze do budowy większości pozostałych odcinków szybkiej kolei z Warszawy do Wrocławia. W przypadku fragmentów ze stolicy do Łodzi oraz z Łodzi do Wrocławia umowy na wykonanie studium technicznego podpisano latem tego roku. Efekt tych prac, czyli np. wskazanie najlepszego wariantu tras, mamy poznać wiosną 2022 r. Znalezienie bezkonfliktowego przebiegu nie będzie łatwe, co pokazały przeprowadzane w ostatnich tygodniach konsultacje z mieszkańcami. Przeciwko planom protestują m.in. mieszkańcy podłódzkiego Lutomierska. Wcześniej wytyczonym korytarzom szybkich torów sprzeciwiali się też mieszkańcy wsi pod Pruszkowem, a także wielu zamieszkujących okolice Baranowa, gdzie oprócz lotniska i głównej trasy szybkiej kolei szykowana jest też plątanina łączników z innymi liniami kolejowymi.
Szybka linia kolejowa z Warszawy przez Łódź do Wrocławia i Poznania / Dziennik Gazeta Prawna
Reklama