Jak mówił Morawiecki podczas otwarcia II edycji Forum Wizja Rozwoju, w pierwszych czterech latach skupiliśmy się na zmniejszeniu nierówności społecznych i zwiększeniu szans, możliwości przebijania szklanych sufitów. To były kierunki inwestowania - dodał, oceniając, że nadrobiliśmy w znacznym stopniu podstawowe niedoskonałości modelu gospodarczego III RP.

Reklama

Dotychczasowy czas rządów PiS Morawiecki określił jako zapewnienie elementarnej sprawiedliwości społecznej i poczucia wspólnoty celów. Wizja na kolejne 4-8 lat to (...) to wielkie projekty z udziałem budżetu i Skarbu Państwa - dodał szef rządu. Jako przykład takich projektów podał podpisaną w poniedziałek w Gdyni umowę na poprawę kolejowego dostępu do portów Gdańska i Gdyni za ponad 3 mld zł. Jak dodał, bez wytyczania celów trudno o wiarę i akumulację środków finansowych na plan, który ma doprowadzić do tego, że Polska już wkrótce, za 5-10-15 lat dogoni pierwsze kraje bogatej Europy

Premier: Kładziemy nacisk, żeby Polska była krajem czystym, opartym o czyste źródła energii"

Szef rządu w trakcie otwarcia drugiego Forum Wizja Rozwoju zwrócił uwagę, że transformując polską energetykę, nie możemy abstrahować "od bilansu otwarcia", tego, że była ona oparta praktycznie wyłącznie na węglu. Dodał, że polska energetyka podjęła już wiele wysiłku, by stać się bardziej czystą. My kładziemy nacisk na wielkie programy, na czyste powietrze (program antysmogowy - PAP), na energetykę prosumencką, na to, żeby Polska była krajem czystym, opartym o czyste źródła energii - powiedział.

Podczas ubiegłotygodniowego szczytu UE zapisy wniosków końcowych, które mówiły o dojściu UE do neutralności klimatycznej do 2050 r., zostały zablokowane przez Polskę i kilka innych państw unijnych.

Umowy na nowe trasy kolejowe do portów Trójmiasta

Wcześniej premier podpisał umowy dotyczące trzech zadań, z których dwa związane są z gdańskim portem. Są to prace na linii kolejowej 226 i stacji Gdańsk Port Północny oraz na linii 965 i stacji Gdańsk Kanał Kaszubski. W Gdyni chodzi m.in. o rozbudowę stacji Gdynia Port.

Prace mają dotyczyć modernizacji i przebudowy torów na stacjach portowych Gdańska (w sumie około 70 km) i Gdyni Port (około 115 km). Przebudowane mają zostać rozjazdy oraz przejazdy kolejowo-drogowe. Prace zakładają też rozbudowę sieci trakcyjnej. W efekcie możliwa będzie obsługa dłuższych i cięższych składów, a co za tym idzie - przeładunek większej ilości towarów.

Reklama

W dwa i pół roku mamy mieć pełną gotowość tej nowej infrastruktury kolejowej, którą dzisiaj zobowiązujemy się wybudować. Infrastruktury, która wydatnie zwiększy możliwości transportowania towarów i uczynienia z Trójmiasta - z Gdańska, z Gdyni - (...), prawdziwego hubu numer jeden na Morzu Bałtyckim. W tym kierunku idziemy - powiedział w poniedziałek w Gdyni premier Mateusz Morawiecki. To jest wizja rozwoju, to jest taka wizja, która na pewno się ziści, na pewno się zrealizuje - podsumował.