Do finansowania zakupu taboru kolejowego przeznaczonego do obsługi połączeń świadczonych w ramach umowy PSC (umowa o świadczenie usług publicznych) Spółka korzystać będzie głównie ze środków własnych oraz środków pochodzących z długoterminowych kredytów inwestycyjnych oferowanych przez banki rozwoju. Kredyty te zabezpieczone będą m.in. gwarancjami Skarbu Państwa – poinformował rzecznik PKP Intercity Maciej Dutkiewicz.

Reklama

PKP Intercity inwestuje miliardy w nowoczesny tabor. Pociągi przyszłości już wkrótce w Polsce

Postępowanie przetargowe w trybie dialogu konkurencyjnego na dostawę 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych ogłoszono w październiku 2024 roku. Co więcej, przewoźnik zastrzegł sobie możliwość domówienia kolejnych 30 takich pociągów w przyszłości. To pierwszy zakup tego typu w historii PKP Intercity, który ma radykalnie zwiększyć komfort podróży oraz efektywność obsługi tras międzywojewódzkich.

Już na początku grudnia 2024 roku trzy znane podmioty zgłosiły swoje zainteresowanie udziałem w postępowaniu. Są to: Stadler Polska, konsorcjum z liderem Siemens Mobility oraz Alstom Polska. Wstępny harmonogram przewiduje badanie wniosków o dopuszczenie do przetargu w styczniu 2025 roku, a zaproszenie do dialogu konkurencyjnego w lutym 2025 roku. Sam dialog potrwa dwa miesiące, a jego rozstrzygnięcie zaplanowano na wrzesień 2025 roku.

Reklama

Zmiany technologiczne i ekologiczne

Piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne mają przynieść wiele korzyści. Jak zaznaczył prezes PKP Intercity Janusz Malinowski, te pociągi charakteryzują się niższym zużyciem energii w porównaniu z popularnymi w Polsce składami typu push-pull, w których lokomotywa ciągnie lub pcha zestaw wagonów. Nowy tabor będzie również dostosowany do obsługi tras krajowych i zapewni większą pojemność pasażerską.

PKP Intercity posiada już doświadczenie w eksploatacji nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych, takich jak Pendolino, FLIRT, Dart czy ED74. Jednak zakup piętrowych jednostek trakcyjnych jest nowością, która otwiera kolejny rozdział w modernizacji polskiej kolei.

Kolejne inwestycje z KPO

PKP Intercity, jako beneficjent Krajowego Planu Odbudowy (KPO), otrzyma ponad 2 miliardy złotych na zakup 56 zeroemisyjnych lokomotyw oraz modernizację 248 wagonów pasażerskich. Wszystkie umowy w ramach tego programu zostaną zrealizowane w polskich zakładach, co dodatkowo wspiera rodzimy przemysł kolejowy.

Dwa zadania związane z zakupem 56 lokomotyw są warte ponad 1 miliard złotych. Wartość inwestycji związanych z modernizacją wagonów sięga 1,2 miliarda złotych. Wagony i lokomotywy sfinansowane z KPO będą przeznaczone do obsługi tras praktycznie w całej Polsce – dodał rzecznik.

Ambitne plany na przyszłość

Do 2030 roku PKP Intercity chce niemal podwoić liczbę obsługiwanych pasażerów – z obecnych 48 milionów do 90 milionów rocznie. Cel ten ma być osiągnięty dzięki realizacji strategii "PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji", która zakłada inwestycje w wysokości 27 miliardów złotych w nowoczesny tabor i infrastrukturę.

Nowe piętrowe pociągi oraz modernizacja istniejących zasobów taborowych to kluczowe kroki na drodze do unowocześnienia polskiej kolei, zapewniając większy komfort podróży, efektywność energetyczną oraz dostosowanie do rosnących oczekiwań pasażerów.

Obserwuj kanał Dziennik.pl na WhatsAppie

Źródło: PAP, Media