Podwyżki otrzyma około 200 000 osób. W pomocy społecznej pracuje około 150 000 osób. Według związków zawodowych z tej liczby 35 000 osób nie otrzyma podwyżki. Problemem jest też to, że doprowadzono do dyskryminacyjnej sytuacji, gdy w jednym urzędzie część pracowników otrzymała dodatek 12 000 zł brutto (do 2027 r.), a pominięte osoby także zajmują się pomaganiem ludziom w sytuacjach wskazanych przez prawo.
Pominięci zajmują się innymi zadaniami niż pomoc społeczna. Pracują przy:
1) dodatkach mieszkaniowych,
2) świadczeniach rodzinnych,
3) pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
4) PEFRON,
5) dla Powiatowych Zespołów ds. Orzekania o Niepełnosprawności,
6) obszar: Kluby Integracji Społecznej
7) obszar: ustawa o przeciwdziałaniu przemocy domowej.
Dlaczego pominięto 35 000 ludzi z nowego systemu podwyżek?
Praktyka jest taka, że w jednostkach gminnych takich jak MOPS są pracownicy pracujący na podstawie ustawy o pomocy społecznej, a w pokoju obok pracują osoby zajmujące się innymi rodzajami świadczeń niż te przyznane przez tą ustawę. Byłoby absurdem umieszczać ich w strukturze poza MOPS i sztucznie wynajmować osobne budynki. Takie rozwiązanie pozwala załatwić szereg spraw mieszkańcom gminy w jednym miejscu.
WAŻNE! Kryterium decydującym o przyznaniu dodatku 1000 zł brutto nie jest zatrudnienie w instytucjach wskazanych w przepisach i uchwałach rządu a wykonywanie określonych zadań.
Dwie urzędniczki siedzą w MOPS przy jednym biurku. 1000 zł podwyżki brutto (do 2027 r.) otrzymała tylko jedna z nich
W wyjaśnieniach Ministerstwa Rodziny czytamy:
1) Pracownicy, których nie obejmą dodatki do wynagrodzeń, nie wykonują zadań z ww. ustawy (realizują zadania wynikające z innych ustaw będących niejednokrotnie w kompetencji innych Ministrów działowych, jak np. dodatki mieszkaniowe czy dodatki osłonowe) i władze samorządowe na te zadania otrzymują przewidziane w regulacjach prawnych dotyczących ww. zadań środki na koszty obsługi, w tym na koszty wynagrodzeń dla pracowników wykonujących te zadania.
2) Do władz samorządowych należy organizacja realizacji tych zadań i ustalenie wysokości wynagrodzeń, w tym ewentualne podwyżki wynagrodzeń wykonujących te zadania, i do władz samorządowych należy organizacja realizacji tych zadań i ustalenie wysokości wynagrodzeń, w tym ewentualne podwyżki wynagrodzeń.
3) Fakt, iż świadczenia rodzinne w danej gminie realizowane są w ośrodku pomocy społecznej, wynika z decyzji odpowiednio wójta, burmistrza lub prezydenta miasta w tej gminie, a nie obligatoryjnych zapisów ustawowych. W konsekwencji w wielu gminach w Polsce świadczenia rodzinne, tak jak szereg innych zadań samorządowych także nie objętych dodatkami, są realizowane np. w urzędzie miasta lub gminy.
Odpowiedź Ministerstwa uzyskał SS PAP.