Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował w środę w komunikacie, że postępowania wobec UPC Polska i Multimedia Polska zostały wszczęte w grudniu 2010 roku; pierwsze po skardze konsumenta, drugie - po zawiadomieniu od przedsiębiorcy.
Zgodnie z prawem, firma telekomunikacyjna, który zmienia swoją ofertę, musi powiadomić konsumenta na piśmie o nowych warunkach - o tym, jakich programów konsument nie będzie mógł zobaczyć i na jakie będzie mógł liczyć. Zmiany w ofercie muszą zostać przedstawione abonentowi co najmniej z wyprzedzeniem jednego okresu rozliczeniowego.
Prezes Urzędu ustaliła, że UPC Polska oraz Multimedia Polska poinformowały konsumentów o likwidacji programów z naruszeniem tego terminu, a w przypadku UPC Polska konsumenci otrzymali informacje nawet po wprowadzonych zmianach.
Prezes UOKiK uznała, że przedsiębiorcy naruszyli zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na nich kary finansowe. Okolicznością łagodzącą przy ustalaniu wymiaru kary było to, że obie spółki zaprzestały stosowania kwestionowanej praktyki i współdziałały z Urzędem podczas prowadzonych postępowań.
Decyzje nie są ostateczne; Multimedia Polska odwołała się do sądu, a UPC jeszcze ma taką możliwość - podał UOKiK.
To nie pierwszy raz, gdy Urząd kwestionuje niedopełnienie obowiązku informacyjnego przez operatora telewizji kablowej. We wrześniu 2011 roku zakwestionował praktyki spółki Vectra, która informowała o nowym regulaminie po jego wejściu w życie.