Tylu seniorów otrzymuje swoje emerytury od listonosza

Coraz więcej emerytów otrzymuje swoje świadczenia z ZUS bezpośrednio na konta bankowe. Ten trend rośnie z roku na rok. Pod koniec 2023 roku niemal 81 proc. emerytów w kraju korzystało z tej formy wypłaty, a w czerwcu 2024 roku odsetek ten wzrósł do 82 proc. Szacuje się, że na koniec 2024 roku już 85 proc. emerytów otrzymywało świadczenie na konto bankowe.

Reklama

Oznacza to, że obecnie około 5,4 miliona emerytów otrzymuje swoje pieniądze przelewem. Jednocześnie około 950 tysięcy osób nadal otrzymuje emeryturę od listonosza. ZUS daje seniorom wybór metody otrzymywania świadczenia, ale aktywnie promuje przelewy na konta bankowe.

Seniorze, na to musisz uważać

Listonosz, jak każdy człowiek, może popełniać błędy, dlatego też może się zdarzyć, że pomyli się podczas doręczania przesyłek, w tym emerytur. Oprócz opóźnień w dostarczeniu świadczenia, mogą wystąpić poważniejsze problemy.

Przykładem takiej sytuacji jest historia seniorki z Mokotowa, która zyskała ogólnopolski rozgłos. W wyniku pomyłki listonosza, jej emerytura została dostarczona pod niewłaściwy adres, a konkretnie do sąsiadki mieszkającej naprzeciwko. Zaniepokojona brakiem wypłaty, kobieta udała się na pocztę, gdzie dowiedziała się, że jej świadczenie zostało już wypłacone. Kiedy seniorka upierała się, że nie otrzymała pieniędzy, okazało się, że jej emerytura trafiła do 64-letniej sąsiadki.

Seniorka poprosiła sąsiadkę o zwrot pieniędzy, ale nie spotkała się z chęcią współpracy. Sąsiadka nie chciała oddać świadczenia, argumentując, że "te pieniądze jej też są potrzebne". Dopiero interwencja policji skłoniła ją do zwrócenia cudzych pieniędzy.

Reklama

Wystarczy złożyć wniosek w ZUS, aby uniknąć problemów

Aby uniknąć potencjalnych kłopotów z otrzymywaniem emerytury, wystarczy złożyć w ZUS jeden wniosek. Pismo to służy do zmiany sposobu dostarczania świadczenia z pocztowego na przelew bankowy. Najważniejszą informacją w tym dokumencie jest numer konta bankowego, na które ZUS ma przekazywać emeryturę. Po dostarczeniu wniosku do ZUS, począwszy od kolejnej wypłaty, środki będą przesyłane przelewem na podany rachunek. Rzeczniczka dolnośląskiego ZUS, Iwona Kowalska-Matis, zaznacza, że wszystkie interwencje dotyczące opóźnień lub braku wypłat, po weryfikacji, okazywały się związane z przekazami pocztowymi.

Polecamy miesięczną subskrypcję cyfrową DGP - Pakiet Premium