Dodatek mieszkaniowy 2025 - komu przysługuje?
Dodatek mieszkaniowy to forma pomocy finansowej przyznawana przez gminy osobom, które znajdują się w trudnej sytuacji. Taką pomoc może otrzymać każdy, kto spełni trzy podstawowe kryteria:
- ma prawo do mieszkania (jest jego właścicielem, ma spółdzielcze własnościowe lub spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu, wynajmuje albo podnajmuje je na umowę, czeka na mieszkanie zamienne albo socjalne – jeśli ma orzeczenie sądu, że przysługuje mu taki lokal);
- kryterium dochodowe – miesięczny dochód na osobę w gospodarstwie domowym nie może przekroczyć 40 proc. przeciętnego wynagrodzenia w przypadku osób samotnych i 30 proc. w gospodarstwach wieloosobowych (pisaliśmy o tym wyżej);
- kryterium powierzchniowe – mieszkanie nie może przekraczać normatywnej powierzchni użytkowej: 35 m² – dla jednej osoby, 40 m² – dla dwóch osób, 45 m² – dla trzech osób, 55 m² – dla czterech osób, 65 m² – dla pięciu osób, 70 m² – dla sześciu osób (dla każdej kolejnej osoby limit wzrasta o 5 m²).
Dodatek mieszkaniowy 2025 - ile wynosi?
Obecnie średnia kwota świadczenia wynosi od 250 do 380 zł miesięcznie, ale w indywidualnych przypadkach może się różnić. Dodatek ten jest zwolniony z podatku dochodowego.
Do podstawy obliczenia dodatku mieszkaniowego zalicza się m.in.:
- czynsz,
- wydatki związane z kosztami eksploatacji i remontów,
- opłaty za energię cieplną,
- wodę i ścieki,
- odbiór nieczystości.
Wypłaty dofinansowania odbywają się najczęściej na konto zarządcy budynku lub innej osoby uprawnionej do pobierania należności za zajmowany lokal. Wnioskodawca zatem najczęściej nie widzi otrzymanych pieniędzy. Odczuwa to jednak jako ulgę w płatnościach za czynsz.
Dodatek mieszkaniowy 2025 - jak i gdzie złożyć wniosek?
Osoby zainteresowane uzyskaniem dodatku mieszkaniowego powinny udać się do urzędu gminy lub ośrodka pomocy społecznej właściwego dla swojego miejsca zamieszkania. Do wniosku należy dołączyć:
- deklarację o dochodach – obejmującą ostatnie trzy miesiące przed złożeniem wniosku;
- dokumenty potwierdzające koszty utrzymania mieszkania – np. rachunki za czynsz, media, opłaty eksploatacyjne;
- ostatni rachunek za energię elektryczną;
- zaświadczenia o dochodach wszystkich pełnoletnich członków gospodarstwa domowego – np. z zakładu pracy, ZUS, urzędu gminy, uczelni lub biura rachunkowego w przypadku przedsiębiorców.
Decyzję o przyznaniu dodatku mieszkaniowego wydaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta. W przypadku decyzji odmownej wnioskodawca może odwołać się do samorządowego kolegium odwoławczego w terminie 14 dni.