Z danych przekazanych w raporcie wynika, że we wrześniu średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku w ujęciu miesięcznymwzrosła o 25,07 zł, czyli 8,82 proc., do 309,27 zł. Spadek cen odnotowano w czterech sieciach, a w pozostałych dziewięciu ceny badanych produktów były wyższe niż w sierpniu tego roku.

Ani Lidl, ani Biedronka. Jest nowy lider wśród najtańszych sklepów

Nowym najtańszym sklepem w Polsce zostało Auchan – wynika z raportu ASM Saleforce Agency. Średni koszt koszyka zakupowego w tej sieci wyniósł we wrześniu 280,27 zł. "To wzrost o 96,72 zł, czyli o 52,69 proc. więcej niż najtańszy koszyk w sierpniu, należący przed miesiącem do sieci Lidl" – przypomnieli autorzy.

Reklama

Na drugim miejscu wśród najtańszych sklepów znalazł się Selgros Cash & Carry. Średni koszt koszyka zakupowego oszacowano na poziomie 287,15 zł. Z kolei trzecie miejsce przypadło sieci Makro Cash & Carry. Tutaj różnica w porównaniu do lidera wyniosła 7,70 zł.

Najwyższą wartość koszyka zakupowego we wrześniu 2024 r. odnotowano w sieci POLOmarket, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 330,30 zł.

Raport ASM Saleforce Agency nie pozostawia wątpliwości, która sieć jest najtańsza Raport ASM Saleforce Agency nie pozostawia wątpliwości, która sieć jest najtańsza / Materiały prasowe / ASM Saleforce Agency
Reklama

Ranking najtańszych sklepów w Polsce. Na którym miejscu Biedronka i Lidl?

Interesująco przedstawiają się miejsca Lidla i Biedronki w raporcie ASM Saleforce Agency. Biorąc pod uwagę średni koszt koszyka zakupowego Lidl znalazł się dopiero na 8. pozycji (313,97 zł). Jeszcze gorzej wypadła Biedronka, która uplasowała się na 11. miejscu. W przypadku tej sieci średni koszyk zakupowy wyniósł 325,95 zł.

To właśnie Biedronka zanotowała najwyższy wzrost ceny koszyka rok do roku. Cena koszyka we wrześniu 2024 r. była wyższa aż o 109,10 zł niż we wrześniu 2023 r., tj. o 50,31 proc. Natomiast spadek cen zaobserwowano w czterech sklepach. Są to Makro Cash & Carry (2,55 proc.), E.Leclerc (2,41 proc.), Carrefour (2,19 proc.) oraz Selgros Cash & Carry (1,04 proc.).

Gdzie najtańsze zakupy? Najnowszy raport nie pozostawia złudzeń

Wśród sieci tradycyjnych najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach typu Cash and Carry – 287,56 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe średnie ceny badanych produktów odnotowano w "dark store" (sklepy, w których zakupy dokonuje się za pomocą aplikacji) – 362,68 zł, a w takim zestawieniu najtańsze zakupy (305,83 zł) można było zrobić w sklepach hybrydowych, oferujących sprzedaż stacjonarną i internetową.

Zestawienie cen kategorii produktowych – określonych na podstawie wybranych 40 produktów – pokazuje, że we wrześniu 2024 r. względem 2023 r. podrożało 9 na 10 analizowanych kategorii produktów. To:

  • chemia domowa i kosmetyki,
  • dodatki,
  • mięso,
  • wędliny i ryby,
  • mrożonki,
  • nabiał,
  • napoje,
  • słodycze,
  • produkty sypkie,
  • używki i piwo.

W największym stopniu zdrożały napoje. We wrześniu 2024 r. wzrost ten wyniósł 19,37 proc. w porównaniu do 2023 r. Natomiast najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku chemii domowej i kosmetyków (we wrześniu 2024 r. drożej o 2,86 proc.).