Nie wiemy dziś, czy ta druga godzina to prostu zajęcia pozaszkolne (jak balet, fortepian, sport). Taka kwalifikacja oznaczałaby, że MEN nie interesuje dodatkowa godzina religii na plebaniach. To byłaby prywatna sprawa między stroną kościelną a rodzicami ucznia. Pojawi się wtedy problem konkordatu. Czy druga godzina religii (ta na plebanii), to mogą być zajęcia realizowane jako wykonanie konkordatu? Nie wiemy też, kto sfinansuje koszt pracy katechetów i wynajęcia sal na plebaniach: MEN, rodzice czy strona kościelna?
Sam pomysł min. edukacji B. Nowackiej omówiliśmy w artykułach:

Spryt min. edukacji B. Nowackiej. I dwie lekcje religii w tygodniu. Katecheci nie będą zadowoleni

Reklama

MEN proponuje lekcje religii na plebaniach. Kto płaci? MEN? Kościół? Rodzice? [Sonda]

W tym artykule skupimy się na zapisach konkordatu w kontekście przeniesienia 1 godziny religii na plebanie (do sal katechetycznych).

Gwarancja Państwa Polskiego organizacji religii w szkołach - komentarz do art. 12 ust. 1 konkordatu

Art. 12 ust. 1 konkordatu stanowi:

1. Uznając prawo rodziców do religijnego wychowania dzieci oraz zasadę tolerancji, Państwo gwarantuje, że szkoły publiczne podstawowe i ponadpodstawowe oraz przedszkola, prowadzone przez organy administracji państwowej i samorządowej, organizują zgodnie z wolą zainteresowanych naukę religii w ramach planu zajęć szkolnych i przedszkolnych.
Reklama

Komentarz nr 1. W przepisie istotne jest słowo "organizują". To słowo oznacza, że przeniesienie części zajęć z religii na plebanię jest sprzeczne z art. 12 ust. 1 konkordatu. Ten zapis umowy między Polską a Watykanem, jasno mówi o tym, że to szkoły i przedszkola, a nie plebanie "organizują" lekcje religii.

Dodatkowo mamy wymóg - religia odbywa się musi w ramach planów nauczania zajęć szkolnych i przedszkolnych, co wprost wyklucza sale katechetyczne jako miejsce prowadzenia nauki religii.

Komentarz nr 2.Przeciwnicy nauczania religii w szkołach podkreślają, że słowo "organizują" nie mieści w sobie słowa "finansują". I wyprowadzają z tego wniosek, że Polska nie powinno wypłacać nauczycielom religii wynagrodzenia. Taka wykładnia prowadziłaby do zróżnicowania nauczycieli - katecheci byliby jedynymi nauczycielami, którzy pracując w szkole, nie otrzymują od państwa wynagrodzenia (najczęściej za pośrednictwem samorządów). Wykładnia ta jednak pozwoliłaby MEN nie płacić za lekcje religii w salach katechetycznych. Powstaje jednak inny problem interpretacyjny - skoro MEN nie finansuje kosztów tych zajęć (tak jak chcą przeciwnicy nauczania religii), to na czym polega "organizowanie" tych zajęć? (Państwo nie dostarcza w tym wariancie pomieszczeń, podręczników i niczego nie finansuje).

Czy min. edukacji Barbara Nowacka może samodzielnie zredukować liczbę religii do jednej tygodniowo - komentarz do art. 12 ust. 2 konkordatu

Art. 12 ust. 2 konkordatu stanowi:

2. Program nauczania religii katolickiej oraz podręcznikiopracowuje władza kościelna i podaje je do wiadomości kompetentnej władzy państwowej.

Komentarz - W przepisie nie ma nic o liczbie godzin nauczania religii w szkołach. Czy to oznacza, że min. edukacji B. Nowacka ma swobodę określenia, czy w szkole jest jedna, czy dwie godziny religii w szkole? Art. 12 ust 2 konkordatu przyznał Watykanowi prawo do opracowania "Programu nauczania religii katolickiej". To jest wyłączna kompetencja dla strony kościelnej. Jeżeli więc Watykan wykaże, że określony przez niego program nauczania wymaga dwóch godzin nauki tygodniowo, to trudno przyjąć interpretację, że min. edukacji może to zignorować i rozporządzeniem ustalić wymiar tygodniowej nauki na 1 godzinę.

Z przepisu wynika, że Konkordat reguluje także (pośrednio) liczbę godzin religii w szkole. I nie można tego zmienić jednostronnym rozporządzeniem min. edukacji B. Nowackiej.

Podsumowanie - jakie problemy wiążą się z przeniesieniem 1 godziny religii na plebanie do sal katechetycznych w kontekście konkordatu?

Problem 1. Czy przeniesienie jednej lekcji religii na plebanie - po nowelizacji przepisów rozporządzenia przez min. edukacji B. Nowacką - jest zgodne z art. 12 ust. 1 konkordatu?

Problem 2. Czy min. edukacji może zmniejszyć wymiar nauczania religii w przedszkolach i szkołach, gdy ta jedna godzina nie pozwala na realizację programu nauczania tego przedmiotu ustalonego przez stronę kościelną zgodnie z art 12 ust. 2 konkordatu?

Problem 3. Jeżeli doszłoby do przeniesienia jednej godziny religii do sal katechetycznych, kto pokrywa koszt pracy katechetów, wykorzystania sal oraz opieki nad dziećmi?