Na razie to tylko przymiarki do tego, żeby przenieść do Polski niektóre rozwiązania, które od jakiegoś czasu zdają już egzamin w Portugalii, z której pochodzi właściciel Millennium. Dzięki maszynom można tam nie tylko wypłacać i wpłacać pieniądze, ale również kupować inne produkty bankowe, a także płacić rachunki, regulować składki do tamtejszego odpowiednika ZUS-u, rozliczać się z urzędem skarbowym czy kupować różnego rodzaju bilety.
Reklama
Pierwszy krok już udało się zrobić, od niedawna klienci polskiego Millennium mogą przez bankomat złożyć wniosek kredytowy. Limit i wszystkie dodatkowe informacje prezentowane są na ekranie, wystarczy je tylko zaakceptować i udać się do wybranej placówki, gdzie wniosek będzie czekał na podpisanie.
Nowości, jeśli chodzi o usługi oferosswane w bankomatach, planują również wprowadzić BZ WBK oraz mBank.
– Obecnie pracujemy nad wprowadzeniem zmiany i odblokowania PIN, a także sprawdzenia salda dla kart z logo Visa i MasterCard, nienależących jednak do klientów naszego banku – mówi Joanna Zając z biura prasowego BZ WBK. Poza tym razem z BZ WBK-Aviva Towarzystwa Ubezpieczeń bank przygotowuje się do uruchomieniem kampanii sprzedażowej ubezpieczeń przez bankomaty.
Z kolei mBank przygotowuje innowację adresowaną do obcokrajowców i osób posiadających rachunek walutowy. Taki klient będzie mógł sam zdecydować, czy wypłacane pieniądze powinien przeliczać na złote jego bank, czy też bankomat. Dzięki temu łatwiej będzie można kontrolować koszty przewalutowania.
Innym rozwiązaniem ma być wyciągnięcie środków bez użycia karty, np. gdybyśmy zostawili ją w domu. Wtedy będzie można uzyskać dostęp do pieniędzy, podając specjalny kod wygenerowany przez bank i wysłany klientowi na telefon komórkowy.
Na świecie liderem wprowadzania innowacyjnych rozwiązań w bankomatach są Stany Zjednoczone. Maszyna służy tam nie tylko do wypłacania gotówki, lecz także klienci często za ich pośrednictwem płacą rachunki i kupują produkty bankowe czy dokonują wymiany walut. Ciekawostką sprzed kilku dni jest wprowadzenie przez turecki Kuveyt Turk możliwości kupowania złota w bankomacie ze specjalnym modułem. Na razie ta opcja dostępna jest tylko w stolicy, ale niedługo ma zostać wdrożona na terenie całego kraju.
Eksperci pytani o to, czy bankomat będzie mógł zastąpić doradcę w oddziale, mówią, że polscy klienci jednak wolą bankowość internetową czy coraz częściej mobilną od transakcji z udziałem maszyn. Według Bernarda Białoruckiego z Deloitte innowacyjne funkcjonalności, jakkolwiek przyciągające uwagę zarówno klientów, jak i mediów, stanowią dodatek i uzupełnienie podstawowej funkcjonalności, czyli dostępu do gotówki.
– Banki będą zapewne wprowadzały tego typu rozwiązania, aby przyciągnąć uwagę klientów oraz odróżnić się od konkurencji nowatorskimi rozwiązaniami. Jednakże szeroka ekspansja banków za pomocą nowinek technologicznych będzie równocześnie dyscyplinowana pragmatyczną ekonomiką oczekującą wymiernych korzyści z zainwestowanych środków – mówi Białorucki.