Popełnić błąd to jedno, ale umiejętnie go naprawić i nie popełnić po raz kolejny, to wcale niełatwa sprawa. Stanowisko menedżerskie to bardzo duża odpowiedzialność, bo to odpowiedzialność za cały zespół, zarówno za jego pracę, jak i panującą atmosferę. Sprawdza się tutaj powiedzenie, że "przykład idzie z góry".

Reklama

Menedżerowie popełniają zarówno błędy tzw. twarde jak i miękkie. Twarde związane są z podejmowanymi decyzjami natomiast miękkie, z zarządzaniem ludźmi.

Najczęstszym problemem jest zła komunikacja pozioma w firmie. Pracownicy poszczególnych działów nie wiedzą co robią ich koledzy, przez co często praca jest niepotrzebnie dublowana. Wina leży po stronie samych kierowników. Takich sytuacji można uniknąć w dość łatwy sposób, organizując na przykład cotygodniowe spotkania kadry menedżerskiej, na których kierownicy mogą wymienić się informacjami na temat pracy swoich działów.

Coraz częściej firmy skłaniają się ku motywowaniu pozafinansowym pracowników. Oczywiste jest, że podnoszenie pensji pracownikom w nieskończoność mija się z celem i któregoś dnia mogą dojść do takiego poziomu, że organizacja tego nie podźwignie. Dlatego tak ważne jest motywowanie pozafinansowe. Należy jednak pamiętać, że taki sposób motywowania pracowników musi być poparty wiedzą co motywuje danego pracownika. Wyobraźmy sobie sytuację, w której próbujemy motywować pracownicę, matkę trojga dzieci, która po pracy zajmuje się rodziną, zaproszeniami na różne wydarzenia kulturalne, które odbywają się w godzinach wieczornych. W jej przypadku, ten sposób nie będzie raczej skuteczny, gdyż nie będzie ona miała nawet czasu na to by z takich zaproszeń skorzystać. Wynika z tego wniosek, że to co atrakcyjne dla nas (kierownika) nie zawsze będzie atrakcyjne dla pracownika.

Jako menedżerowie musimy pamiętać o tym, że nie mamy monopolu na wiedzę. Nie jest tak, że skoro jesteśmy na stanowisku kierowniczym to nie mamy prawa się mylić, czy też czegoś nie wiedzieć. Często bywa tak, że kierownik który podjął niewłaściwą decyzję, nie potrafi przyznać się do swojej pomyłki przed pracownikami. To poważny błąd, przyjmując taką postawę tracimy szacunek i autorytet w oczach naszych pracowników. Powinni o tym pamiętać szczególnie młodzi menedżerowie, ponieważ oni dopiero ten autorytet budują, a na to pracuje się latami. Pamiętajmy też o tym, że tak jak nasi pracownicy uczą się wielu rzeczy od nas, tak samo my możemy nauczyć się wiele od nich. Korzystajmy z ich wiedzy, pozwalajmy na inicjatywę. Jeżeli mają dobre pomysły na rozwiązanie danego problemu, pozwólmy im nawet modyfikować własne pomysły, pamiętając jednak o tym, że decyzja ostateczna należy do nas. Mimo wszystko, pracownicy muszą o tym pamiętać.

To zaledwie kilka przykładów tego, jakie błędy menedżerowie mogą popełnić w procesie zarządzania zespołem. Błędów nie da się uniknąć, popełniają je wszyscy, ale najważniejsze jest to byśmy potrafili czerpać z nich nauki na przyszłość i korygować swoje postępowanie. W końcu, tak naprawdę uczymy się całe życie. Nawet po dwudziestu latach doświadczenia na stanowisku menedżerskim będziemy popełniać błędy, z tą jednak różnicą, że będzie ich zapewne mniej i szybciej będziemy potrafili je naprawić.

Kamil Bogusz, konsultant HR w FPA Group - firmie świadczącej usługi outsourcingowe w zakresie księgowości, kadr i płac