Sukces, również finansowy, tych dwojga sławnych ludzi to najlepszy dowód na to, że copywriting to zajęcie dla ludzi z fenomenalną wyobraźnią, dla których język ojczysty z jego frazeologią, melodią, konwencjami, że o składni nie wspomnę, nie ma tajemnic.
Copywriter, czyli autor tekstów i haseł reklamowych, to stosunkowo nowy fach, który - wraz z agencjami reklamowymi - pojawił się w Polsce po transformacji ustrojowej. I choć nie ma jednej, sprawdzonej recepty na zostanie wziętym "tekściarzem", z pewnością pomocne mogą się okazać studia na takich kierunkach, jak promocja, czy reklama. Zwłaszcza, że duże agencje, ceniące profesjonalizm właśnie tam chętnie szukają przyszłych pracowników do działów kreacji lub public relations.
Ćwiczenia na sucho
"Zajęcia z copywritingu odbywają się na czwartym semestrze drugiego roku" - mówi rektor Wyższej Szkoły Promocji prof. dr hab. Adam Grzegorczyk. "Studenci wybierają między dwoma zajęciami specjalizacyjnymi" - copywritingiem i grafiką. W praktyce copywriting cieszy się jednak takim powodzeniem, że trzeba zwykle tworzyć dodatkowe grupy. Są to zajęcia o charakterze warsztatowym, polegające na różnego rodzaju ćwiczeniach, poparte, rzecz jasna, wiedzą teoretyczną, ale skupiające się przede wszystkim na stronie praktycznej. Studenci wymyślają tematy i slogany reklamowe, wizualizacje oraz opracowują różnego rodzaju teksty reklamowe.
Na studiach dziennych przewidziano 30 godzin ćwiczeń z copywritingu, studenci zaoczni mają do dyspozycji 18 godzin - więcej projektów muszą wykonać w domu. W trakcie zajęć studenci omawiają i oceniają projekty kolegów, otwarcie analizują prace, wskazując na ich mocne i słabe strony. Zajęcia z copywritingu kończą się zaliczeniem na ocenę. Zazwyczaj podczas zaliczeniowego sprawdzianu student ma zadanie samodzielnie przygotować projekt określonej reklamy (szokującej, społecznej czy np. teasera).
Dla przyszłego copywritera przydatne są także wszystkie zajęcia związane z kreacją reklamy, kreowaniem wizerunku, projektowaniem artystycznym. Szczególnie cenne jest poznanie technologii multimedialnej czy fotografii reklamowej.
Udział w konkursie
"Coraz więcej studentów, nawet z pierwszego czy drugiego roku, bierze udział w konkursach organizowanych przez duże agencje reklamowe" - mówi prof. Adam Grzegorczyk. "Ich aktywność w poszukiwaniu szansy na przyszłość u najlepszych jest zrozumiała. Reklama to dziedzina z przyszłością, stale się rozwijająca. A studenci, przygotowując projekt reklamowy, mogą liczyć na pomoc pracowników naukowych swojej uczelni. Muszą jednak realnie oceniać swoje możliwości. W copywritingu, jak w ogóle w reklamie, niezbędna jest perfekcyjna znajomość języka angielskiego i programów graficznych. Śledzimy kariery naszych absolwentów. Miło jest poczytać o ich sukcesach na takich branżowych portalach, jak Brief, Press, Marketing przy kawie czy Mediarun itp."
Praca w Internecie
Właśnie tak, niemal modelowo, copywriterem został Jarosław Kaniewski. "W Wyższej Szkole Komunikacji i Mediów Społecznych studiowałem na kierunku promocja i reklama. Podczas praktyk w średniej wielkości agencji reklamowej, gdy w recepcji zapytano mnie, czy chcę pracować na górze, czyli w dziale obsługi klienta, czy też w piwnicy, w tzw. kreacji, wybrałem tę ostatnią opcję. Przez dwa tygodnie pracowaliśmy nad wymyśleniem nowej marki piwa. To wtedy złapałem bakcyla" - spodobała mi się ta praca. Dziewięć lat temu po studiach rozesłałem CV do kilkunastu agencji i w ten sposób dostałem propozycję pracy na zlecenie jako junior copywriter. Później trafiłem do większej agencji reklamowej. Teraz pracuję jako copywriter poprzez sieć internetową. Ponieważ nie jest to w tej chwili moje podstawowe zajęcie (żyję ze sprzedaży gadżetów reklamowych), decyduję się wyłącznie na duże projekty i wyznaczam wysokie stawki. Jakie? To kwestia negocjacji z klientem i wolę tę wiedzę zachować dla siebie. Ale nie narzekam."
Kariera w agencji
Dobra znajomość angielskiego jest podstawą funkcjonowania w dużych, tzw. sieciowych, agencjach reklamowych. Bowiem materiały informacyjne są wyłącznie po angielsku, a na prezentacje często przychodzą osoby nieznające języka polskiego.
Bez znajomości mowy Szekspira trudno skutecznie obronić projekt czy awansować. Copywriter może bowiem zostać dyrektorem kreatywnym (art director) w dziale kreacji, wymyślającym pomysły i scenariusze, które potem są realizowane przez podległy mu zespół. A to już wyższa półka płacowa.
Zarobki copywritera (jak zresztą i innych pracowników w agencji reklamowej) są owiane tajemnicą. Według portalu Park Edukacja "tekściarz" w średniej agencji zarabia 8 tys. brutto, a w dużej, sieciowej senior copywriter (kierujący zespołem copywriterów) dostanie nawet 15 tys. zł.