Kiedy wejdziesz na pokład samolotu, stewardesa wskaże ci fotel, pomoże zapiąć pasy, poinstruuje, jak zachowywać się w razie niebezpieczeństwa. A gdy samolot już wzbije się w przestworza, opiekuje się pasażerami, podaje posiłki, w razie potrzeby poratuje lekarstwem na ból żołądka. I oby nie musiała robić nic więcej... Bywa jednak także pokładową ratowniczką.

Reklama

Bo kto zajmie się setką pasażerów, gdy nagle z samolotem zacznie się dziać coś niedobrego? Na pokładzie nie ma przecież ani strażaków, ani ratowników z pełnym rynsztunkiem. W takiej sytuacji kontrolę przejmują stewardesy i to właśnie im pasażer musi zaufać i bezwzględnie wykonywać ich polecenia. Zostały przeszkolone, by szybko i sprawnie przeprowadzić nawet ewakuację, a tym którzy będą potrzebowali pierwszej pomocy - udzielić jej. Nadrzędnym zadaniem stewardesy jest bowiem dbać nie o wygodę i dobre samopoczucie pasażerów, ale o ich bezpieczeństwo.

Charakter niczym stal

"Praca stewardesy jest dość ciężka" - opowiada Monika Mossakowska z jednej z polskich linii lotniczych. "Trzeba naprawdę umieć panować nad emocjami, żeby zapanować nad 150 pasażerami, z których każdy ma inne oczekiwania. Ludzie różnie znoszą lot, czasem samolot wpadnie w turbulencje i to do nas należy uspokojenie pasażerów. Musimy umieć także postępować z pasażerami, którzy nie chcą wykonywać poleceń czy wręcz stają się agresywni. Na nas spoczywa przecież odpowiedzialność za zdrowie i życie wszystkich osób znajdujących się na pokładzie" - dodaje.

Dobra stewardesa musi być odporna na stres. Ograniczona przestrzeń wnętrza samolotu bywa dla niektórych pasażerów powodem do rozdrażnienia. Czasem się zdarza, że ktoś nadużyje alkoholu, który w połączeniu ze zmniejszonym ciśnieniem w kabinie działa niezwykle szybko. Radzenie sobie w takich sytuacjach to również rola stewardes.

Jak trafić do zawodu

Reklama

Nie ma specjalnych szkół ani studiów, które przygotowują wyłącznie do zawodu stewardesy. Są kursy, ale tak naprawdę nie gwarantują pracy w tym zawodzie. Najlepiej po prostu złożyć aplikację do wybranej linii lotniczej i cierpliwie czekać na chwilę, gdy rozpocznie się nabór nowych pracowników.

Wymagania są różne i zależą od firmy. Na przykład LOT oczekuje:

• wykształcenia co najmniej średniego (świadectwo maturalne),

• znajomości dwóch języków obcych, w tym obowiązkowo angielskiego, oraz jednego spośród: niemieckiego, francuskiego, hiszpańskiego, włoskiego, rosyjskiego,

• miłej prezencji,

• dobrego stanu zdrowia według wymogów ustalonych dla personelu pokładowego przez komisję lotniczo-lekarską,

• obywatelstwa polskiego lub posiadania karty stałego pobytu w RP przy dobrej znajomości języka polskiego w mowie i piśmie.

Kiedy kandydat otrzyma odpowiedź na aplikację, czeka go proces rekrutacyjny. Zwykle jest wieloetapowy, składają się na niego rozmowy wstępne, testy językowe i ćwiczenia psychologiczne. Po przejściu rekrutacji kandydata czeka właściwe szkolenie. Poznaje budowę samolotu, zasady bezpieczeństwa na pokładzie, prowadzenia akcji ratunkowej i ewakuacyjnej, korzystania z urządzeń ratowniczych, etc. Oprócz tego odbywają się zajęcia zarządzania z zespołem i sztuki makijażu. Całość kończy się egzaminem. Po zaliczeniu kandydata czekają pierwsze loty zwane instruktorskimi.

Jak się pracuje w powietrzu

Samo opanowanie w pracy nie wystarczy. Od stewardesy wymaga się kondycji i sprawności fizycznej, a nawet umiejętności pływania. Istotny jest wzrost, osoby zbyt wysokie mogą mieć trudności ze sprawnym poruszaniem się w samolocie. Generalnie liczy się dobry wygląd, by pasażer w obecności stewardesy czuł się przyjemnie i bezpiecznie. Niektóre linie zwracają uwagę na takie szczegóły jak widoczne tatuaże czy liczba kolczyków w uszach.

Ciężka praca się opłaca

Kilka czy nawet kilkanaście godzin spędzonych w powietrzu, czasem krótki odpoczynek i kolejny lot. Bywa tak, że mimo międzylądowania w naprawdę ciekawym miejscu, po prostu nie chce się wychodzić z pokoju hotelowego. Pewne pocieszenie stanowią więc zarobki. Linie lotnicze nie zdradzają ich wysokości, ale nieoficjalnie można się dowiedzieć, że plasują się powyżej średniej krajowej i rosną wraz z czasem spędzonym w powietrzu. Istnieje też możliwość awansu na kolejne cztery stopnie:

• stewardesa,

• starsza stewardesa,

• szefowa pokładu

• instruktorka/instruktor

W zawodzie stewardesy nie ma już ograniczeń wiekowych. Zdarzają się osoby pracujące w tym fachu do emerytury. Gdy jednak latanie po świecie się znudzi, dzięki znajomości języków i umiejętnościom była stewardesa bez problemu powinna znaleźć pracę w innym miejscu.