Kiedy wejdziesz na pokład samolotu, stewardesa wskaże ci fotel, pomoże zapiąć pasy, poinstruuje, jak zachowywać się w razie niebezpieczeństwa. A gdy samolot już wzbije się w przestworza, opiekuje się pasażerami, podaje posiłki, w razie potrzeby poratuje lekarstwem na ból żołądka. I oby nie musiała robić nic więcej... Bywa jednak także pokładową ratowniczką.

Reklama

Bo kto zajmie się setką pasażerów, gdy nagle z samolotem zacznie się dziać coś niedobrego? Na pokładzie nie ma przecież ani strażaków, ani ratowników z pełnym rynsztunkiem. W takiej sytuacji kontrolę przejmują stewardesy i to właśnie im pasażer musi zaufać i bezwzględnie wykonywać ich polecenia. Zostały przeszkolone, by szybko i sprawnie przeprowadzić nawet ewakuację, a tym którzy będą potrzebowali pierwszej pomocy - udzielić jej. Nadrzędnym zadaniem stewardesy jest bowiem dbać nie o wygodę i dobre samopoczucie pasażerów, ale o ich bezpieczeństwo.

Charakter niczym stal

"Praca stewardesy jest dość ciężka" - opowiada Monika Mossakowska z jednej z polskich linii lotniczych. "Trzeba naprawdę umieć panować nad emocjami, żeby zapanować nad 150 pasażerami, z których każdy ma inne oczekiwania. Ludzie różnie znoszą lot, czasem samolot wpadnie w turbulencje i to do nas należy uspokojenie pasażerów. Musimy umieć także postępować z pasażerami, którzy nie chcą wykonywać poleceń czy wręcz stają się agresywni. Na nas spoczywa przecież odpowiedzialność za zdrowie i życie wszystkich osób znajdujących się na pokładzie" - dodaje.

Dobra stewardesa musi być odporna na stres. Ograniczona przestrzeń wnętrza samolotu bywa dla niektórych pasażerów powodem do rozdrażnienia. Czasem się zdarza, że ktoś nadużyje alkoholu, który w połączeniu ze zmniejszonym ciśnieniem w kabinie działa niezwykle szybko. Radzenie sobie w takich sytuacjach to również rola stewardes.

Jak trafić do zawodu

Nie ma specjalnych szkół ani studiów, które przygotowują wyłącznie do zawodu stewardesy. Są kursy, ale tak naprawdę nie gwarantują pracy w tym zawodzie. Najlepiej po prostu złożyć aplikację do wybranej linii lotniczej i cierpliwie czekać na chwilę, gdy rozpocznie się nabór nowych pracowników.

Wymagania są różne i zależą od firmy. Na przykład LOT oczekuje:

• wykształcenia co najmniej średniego (świadectwo maturalne),

• znajomości dwóch języków obcych, w tym obowiązkowo angielskiego, oraz jednego spośród: niemieckiego, francuskiego, hiszpańskiego, włoskiego, rosyjskiego,

• miłej prezencji,

• dobrego stanu zdrowia według wymogów ustalonych dla personelu pokładowego przez komisję lotniczo-lekarską,

• obywatelstwa polskiego lub posiadania karty stałego pobytu w RP przy dobrej znajomości języka polskiego w mowie i piśmie.

Kiedy kandydat otrzyma odpowiedź na aplikację, czeka go proces rekrutacyjny. Zwykle jest wieloetapowy, składają się na niego rozmowy wstępne, testy językowe i ćwiczenia psychologiczne. Po przejściu rekrutacji kandydata czeka właściwe szkolenie. Poznaje budowę samolotu, zasady bezpieczeństwa na pokładzie, prowadzenia akcji ratunkowej i ewakuacyjnej, korzystania z urządzeń ratowniczych, etc. Oprócz tego odbywają się zajęcia zarządzania z zespołem i sztuki makijażu. Całość kończy się egzaminem. Po zaliczeniu kandydata czekają pierwsze loty zwane instruktorskimi.

Jak się pracuje w powietrzu

Reklama

Samo opanowanie w pracy nie wystarczy. Od stewardesy wymaga się kondycji i sprawności fizycznej, a nawet umiejętności pływania. Istotny jest wzrost, osoby zbyt wysokie mogą mieć trudności ze sprawnym poruszaniem się w samolocie. Generalnie liczy się dobry wygląd, by pasażer w obecności stewardesy czuł się przyjemnie i bezpiecznie. Niektóre linie zwracają uwagę na takie szczegóły jak widoczne tatuaże czy liczba kolczyków w uszach.

Ciężka praca się opłaca

Kilka czy nawet kilkanaście godzin spędzonych w powietrzu, czasem krótki odpoczynek i kolejny lot. Bywa tak, że mimo międzylądowania w naprawdę ciekawym miejscu, po prostu nie chce się wychodzić z pokoju hotelowego. Pewne pocieszenie stanowią więc zarobki. Linie lotnicze nie zdradzają ich wysokości, ale nieoficjalnie można się dowiedzieć, że plasują się powyżej średniej krajowej i rosną wraz z czasem spędzonym w powietrzu. Istnieje też możliwość awansu na kolejne cztery stopnie:

• stewardesa,

• starsza stewardesa,

• szefowa pokładu

• instruktorka/instruktor

W zawodzie stewardesy nie ma już ograniczeń wiekowych. Zdarzają się osoby pracujące w tym fachu do emerytury. Gdy jednak latanie po świecie się znudzi, dzięki znajomości języków i umiejętnościom była stewardesa bez problemu powinna znaleźć pracę w innym miejscu.