Zmarł Leonard Lauder, wizjoner i filantrop, który zbudował kosmetyczne imperium Estée Lauder
Leonard Lauder, amerykański biznesmen i filantrop, zmarł w wieku 92 lat w sobotę, 14 czerwca, w otoczeniu rodziny. Informację o jego odejściu potwierdziła firma Estée Lauder, a szerzej doniosło o niej BBC. Śmierć Laudera poruszyła wiele osób, w tym Elizabeth Hurley, której kariera nabrała tempa dzięki współpracy z jego marką. Aktorka nazwała go swoim "amerykańskim tatą", podkreślając, że "nie może sobie wyobrazić świata bez niego" w emocjonalnym wpisie na Instagramie. Lauder był uznawany za jednego z najbogatszych ludzi na świecie. Magazyn "Forbes" w 2025 roku oszacował jego majątek na imponujące 10,1 miliarda dolarów (równowartość ok. 37 mld złotych).
Od marynarki wojennej do globalnego lidera kosmetycznego Estée Lauder
Po służbie w amerykańskiej marynarce wojennej, Leonard Lauder dołączył do firmy swoich rodziców, Estée Lauder, w 1958 roku. W tamtym czasie roczne przychody przedsiębiorstwa wynosiły mniej niż milion dolarów (obecnie równowartość około 11 milionów USD). Lauder przez 17 lat pełnił funkcję dyrektora generalnego, a pod jego kierownictwem firma dynamicznie się rozwijała. To za jego kadencji Estée Lauder rozszerzyło swoją działalność na rynki europejskie i azjatyckie, a także powstało pierwsze laboratorium badawczo-rozwojowe marki. Produkty Estée Lauder są dziś rozpoznawalne na całym świecie, a podkład Double Wear zyskał status kultowego.
Leonard Lauder - architekt rozwoju i hojny filantrop
Strategiczne wizje Leonarda Laudera i jego talent do przejmowania innych marek doprowadziły do wzbogacenia koncernu o takie rozpoznawalne marki jak Clinique, Bobbi Brown i MAC. W 1995 roku Lauder wprowadził Estée Lauder na nowojorską giełdę, co okazało się ogromnym sukcesem – kurs akcji wzrósł o 33 proc. już pierwszego dnia notowań. Mimo że zrezygnował z funkcji CEO w 1999 roku, pozostał aktywny w firmie jako honorowy prezes zarządu aż do śmierci. Warto dodać, że pod jego kierownictwem portfolio firmy Estée Lauder rozszerzyło się o luksusowe marki takie jak Clinique, MAC, La Met, Tom Ford Beauty, czy Bobbi Brown.
Poza światem biznesu, Leonard Lauder był również znanym kolekcjonerem dzieł sztuki. W 2013 roku przekazał swoją imponującą kolekcję dzieł kubistycznych, wycenianą na ponad miliard dolarów, nowojorskiemu Metropolitan Museum of Art. Był także zagorzałym orędownikiem badań nad rakiem i pełnił funkcję honorowego przewodniczącego fundacji Breast Cancer Research Foundation.