AIS zapewnia automatyczną wymianę danych dotyczących ruchu okrętów zmniejszając ryzyko kolizji pomiędzy nimi. Opisując rosyjskie próby omijania sankcji "FP" powołuje się na przykład manipulowania sygnałem AIS przez statek Kapitan Schemilkin, który tydzień po oczekiwanym przybiciu do portu w Noworosyjsku nadal pływał - według swojej lokalizacji w systemie - po Morzu Czarnym.

Reklama

Zagrożenie dla żeglugi

"FP" podaje, że ukrywanie lokalizacji statków odbywa się również na Morzu Kaspijskim, gdzie wyłączanie AIS przybrało ostatnio nienotowany w poprzednim czasie poziom. Działania te są najprawdopodobniej związane z transportami broni z Iranu do Rosji - ocenia magazyn. "Takie ukrywanie się okrętów stwarza oczywiste zagrożenie dla żeglugi: inne statki mogą się o nich dowiedzieć dopiero wtedy, kiedy pojawią się bardzo blisko, w zasięgu lornetki" - dodaje.

Ukrywanie lokalizacji na ruchliwych drogach wodnych znacznie zwiększa ryzyko kolizji, jednak inne statki czy straż przybrzeżna mogą łatwo odkryć, czy dany statek transmituje inną niż rzeczywistą lokalizację. Manipulowanie nią jest znacznie łatwiejsze na otwartych, mniej ruchliwych szlakach - zaznaczył Cormac McGarry, analityk morski w organizacji Control Risks.

W przeszłości okręty rosyjskiej marynarki wojennej zakłócały również sygnał AIS innych statków. W czerwcu 2021 roku rosyjski okręt manipulował sygnałem lokalizacyjnym okrętów brytyjskiego i holenderskiego, sprawiając wrażenie, że znajdują się one w pobliżu okupowanego przez Rosję Sewastopola na Krymie, gdy faktycznie stały w porcie w Odessie. Do podobnej sytuacji doszło na Morzu Bałtyckim, kiedy AIS okrętu szwedzkiego wskazywał na lokalizację w pobliżu rosyjskiego wybrzeża.

James Byrne, analityk zajmujący się w brytyjskim think tanku RUSI Koreą Północną, ostrzegł, że "im więcej sankcji zostanie nałożonych na Rosję, tym bardziej kraj ten będzie manipulować danymi dotyczącymi swoich statków". Jestem pewien, że Rosjanie zaczną stosować niektóre z tych samych praktyk, co Korea Północna - dodał.