Jak poinformowała w czwartek w komunikacie portugalska rada ministrów, w wyniku transakcji do budżetu państwa z tytułu prywatyzacji firmy ANA wpłynie ponad 3 mld euro. Francuski inwestor na mocy wygranego przetargu przejmie pieczę nad funkcjonowaniem ośmiu lotnisk w Portugalii: czterech w kontynentalnej części tego kraju oraz czterech na wyspach położonych na Atlantyku. Koncesja na obsługę portów lotniczych obejmuje okres 50 lat.
Poza Vinci w przetargu na 100 proc. udziałów spółki ANA brała udział niemiecka firma Fraport oraz międzynarodowe konsorcja: Zurich i Corporacion America. ANA obsługuje lotniska w Lizbonie, Porto, Faro, Bejy oraz w azorskich Ponta Delgada i Horta, a także w Funchal i Porto Santo w Archipelagu Maderskim. Największym klientem operatora lotnisk w tym kraju jest portugalska linia lotnicza TAP. Termin jej prywatyzacji, pierwotnie zaplanowany na koniec tego roku, został 20 grudnia br. przedłużony do 2014 r.
Lotniska obsługiwane przez spółkę ANA są w stanie przyjąć w ciągu godziny od 36 do 40 samolotów przewożących łącznie od 3200 do 4320 pasażerów. Koncern Vinci specjalizuje się w budowie autostrad. Firma obsługuje też 12 lotnisk we Francji i Kambodży. W 2011 r. francuska spółka wypracowała zysk na poziomie 1,9 mld euro.